OPIS
PRODUKTU
KE – JETRONIC BUDOWA I DZIAŁANIE UKŁADU WTRYSKOWEGO
Poradnik Serwisowy nr. 2/2005 Kompendium wiedzy warsztatowej sprzedawany za pośrednictwem www.motowiedza.pl
W tym numerze Poradnika opisano budowę i zasadę działania podstawowych elementów układu wtryskowego KE-Jetrnic, na przykładzie układu montowanego w samochodach Mercedes-Benz. Przedstawiony opis działania układu, dane techniczne oraz schematy układów elektrycznych mają wyłącznie charakter poglądowy. Układ KE-Jetronik został po raz pierwszy zamontowany w 1982 r. w modelu Mercedes-Benz 190E. W 1984 r. pojawił się już jako trzecia generacja w modelu 124 . Układ KE-Jetronic, szczegółowe dane techniczne, schematy układów elektrycznych dla samochodu Mercedes-Benz 201 i 190 z silnikami 102 zostaną podane w kolejnym poradniku
Wprowadzenie:
Układ wtryskowy KE-Jetronic powstał w wyniku wyposażenia mechaniczno-hydraulicznego układu wtryskowego K-Jetronic w elektroniczne urządzenie sterujące wraz z niezbędnymi elementami dodatkowymi….
Rys.1.1. Schemat układu KE-Jetronic montowanego w silnikach 102.961 samochodów Mercedes-Benz
Rys.1.2. Schemat układu KE-Jetronic montowanego w silnikach 102.983 samochodów Mercedes-Benz
Rys.1.3. Schemat układu KE3-Jetronic montowanego w silnikach 102.983 samochodów Mercedes-Benz
Tabela: Dane techniczne wybranych modeli Mercedes-Benz z układem wtryskowym KE-Jetronic
Obwód zasiania paliwem
· Działanie obwodu zasilania paliwem
Rys. 2.1. Schemat działania obwodu zasilania paliwem
Rys. 2.2. Elementy utrzymujące „resztkowe” ciśnienie w układzie paliwowym
· Zbiornik paliwa
- komora tłumiąca – rys. 2.3
- system przewietrzania zbiornika paliwa – rys. 2.4
- korek wlewu paliwa – rys. 2.5
- zespół czujnika poziomu paliwa – rys. 2.6
- schemat połączeń elektrycznych czujnika poziomu paliwa – rys. 2.7
· Układ odprowadzania par paliwa
Rys. 2.8. Przykład rozmieszczenia w pojeździe elementów kładu zapobiegającego przed przedostawaniem się par paliwa do atmosfery
Rys. 2.9. Schemat układu zapobiegającego przedstawianiu się par paliwa do atmosfery
Rys. 2.10. Zawór przewietrzający
Rys. 2.11. Zawór odprowadzania par paliwa
Rys. 2.12. Zespół przepustnic
Rys. 2.13. Zawór termiczny otwierany przy temperaturze 50º C lub 70º C
· Pompa paliwa
- działanie pompy paliwa – rys. 2.14
Rys. 2.16. Schemat połączeń elektrycznych układu KE
· Filtr paliwa
Rys. 2.17. Przekrój poprzeczny przez filtr paliwa(wersja z tłumikiem)
· Akumulator paliwa
Rys. 2.18. Akumulator paliwa
· Przeponowy regulator ciśnienia
Rys. 2.19. Przeponowy regulator ciśnienia podczas pracy silnika
Rys. 2.20. Przeponowy regulator ciśnienia - silnik unieruchomiony
Układ przygotowania mieszanki
· Przepływomierz powietrza
Rys. 3.1. Schemat przepływu powietrza i paliwa
Rys. 3.2. Zespół regulacji składu mieszanki
Rys. 3.4. Przepływomierz powietrza – schemat działania
Rys. 3.5. Trzy przykładowe położenia tarczy spiętrzającej
Rys. 3.6. Siły działające na przepływomierz
· Rodzaje paliwa
Rys. 3.7. Schemat rozdzielacza paliwa
· Mechaniczna regulacja podstawowego składu mieszanki
Rys. 3.8. Sposób mechanicznej regulacji podstawowego składu mieszanki
Rys. 3.9. Sposób zmiany dawki paliwa
Rys. 3.10. Różnica ciśnień pomiędzy komorami umożliwiająca przepływ paliwa
· Elektroniczna regulacja składu mieszanki
Rys. 3.11. Sposób elektronicznej regulacji składu mieszanki
Rys. 3.12. Elektrohydrauliczny nastawnik ciśnienia
Rys. 3.13. Zmiana dawki paliwa za pomocą elektrohydraulicznego nastawnika
- Wzbogacanie mieszanki
Rys. 3.14. Przepływ sygnałów w fazie nagrzewania silnika po uruchomieniu
- Hamowanie silnikiem
Rys. 3.15. Sterowanie dawką paliwa przy hamowaniu silnikiem
-Praca nagrzanego silnika
Rys. 3.16. Elektrohydrauliczny nastawnik ciśnienia – podstawowe położenie pracy
- Awaryjny tryb pracy układu KE
Rys. 3.17. Sterowanie dawką paliwa w trybie awaryjnym
· Wtryskiwacze
Rys. 3.18. Widok i przekrój wzdłużny wtryskiwacza
Rys. 3.19. Wtryskiwacz omywany powietrzem
Elementy elektryczne układu KE – Jetronic
· Przekaźnik przepięciowy
Rys. 4.1. Schemat połączenia przekaźnika przepięciowego K1
· Sterownik układu KE – Jetronic
· Czujnik temperatury
- Czujnik temperatury płynu
- Czujnik temperatury powietrza
Rys. 4.2. Charakterystyka zmian oporności elementu pomiarowego w funkcji temperatury płynu/powietrza
· Czujnik ilości zasysanego powietrza
Rys. 4.3. Widok potencjometru w czujniku ilości powietrza
Rys. 4.4. Zespół przepustnicy po zdjęciu filtra powietrza
Rys. 4.5. Budowa czujnika położenia przepustnicy
Rys. 4.6. Schemat połączenia elektrycznego
· Czujnik położenia przepustnicy
· Mikrowyłacznik
Działanie układu KE – Jetronic w różnych warunkach pracy silnika
- Wzbogacanie mieszanki podczas rozruchu silnika
- Wzbogacanie mieszanki podczas nagrzewania silnika
- Wzbogacanie mieszanki podczas przyspieszenia
- Regulacja mieszanki przy częściowym obciążeniu silnika
- Regulacja mieszanki przy pełnym obciążeniu silnika
- Działanie układu KE podczas hamowania silnika
- Ograniczenia maksymalnej prędkości obrotowej silnika
- Regulacja lambda składu mieszanki
- Awaryjny tryb pracy układu KE
Dodatkowe elementy układu KE-Jetronic
· Regulator biegu jałowego
- Zawór powietrza dodatkowego
Rys. 6.1. Zawór powietrza dodatkowego
- Zawór stabilizacji obrotów silnika na biegu jałowym
- Elektroniczna regulacja obrotów na biegu jałowym
Rys. 6.2. Schemat połączeń elektrycznych – zasilanie pompy paliwa i spirali grzejnej zaworu dodatkowego powietrza (na przykładzie 190 E standard)
Rys. 6.3. Schemat działania układu stabilizacji obrotów biegu jałowego w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów i sprężarką układu klimatyzacji
Rys. 6.4. Schemat układu elektronicznej regulacji obrotów na przykładzie silnika 103
- Zawór obrotowy biegu jałowego sterowany elektronicznie
Rys. 6.5. Regulator obrotów biegu jałowego silnika jednouzwojeniowy
Rys. 6.6. Schemat elektronicznej regulacji obrotów biegu jałowego silnika na przykładzie pojazdu 190 E 2.3-16 Standard
Rys. 6.7. Regulator obrotów biegu jałowego silnika (trzy styki)
- Zawór biegu jałowego z płytą oporową
· Wtryskiwacz rozruchowy
Rys. 6.9. Wtryskiwacz rozruchowy
- Sterowanie wtryskiwacza rozruchowego włącznikiem termiczno-czasowym
Rys. 6.10. Schemat obwodu elektrycznego wtryskiwacza rozruchowego
Rys. 6.11. Schemat obwodu elektrycznego wtryskiwacza rozruchowego sterowanego przez przekaźnik pompy paliwa
- Sterowanie wtryskiwacza rozruchowego przez przekaźnik pompy paliwa
· Włącznik kick-down
Rys.6.12. Czas pracy wtryskiwacza rozruchowego do temperatury płynu chłodżącego +60ºC
Diagnostyka silnika
Rys. 7.1. Oznaczenie styków w gnieździe diagnostycznym
Rys. 7.2. Elementy układu KE-Jetronic montowanego w samochodach 190E
Układ zapłonowy
· Zapłon tranzystorowy TSZ
Rys. 8.2. Schemat układu zapłonowego TSZ
Rys. 8.3. Moduł zapłonowy
Rys. 8.4. Schemat układu przyspieszenia zapłonu w fazie nagrzewania silnika
· Zapłon elektroniczny ZEL
Rys. 8.5. Elementy elektronicznego układu zapłonowego EZL
Rys. 8.6. Schemat blokowy elektronicznego układu zapłonowego EZL
Rys. 8.7. Moduł zapłonowy
Rys. 8.8. Schemat elektryczny układu zapłonowego EZL
Schematy elektryczne