OPIS
PRODUKTU
UKŁADY HAMULCOWE DIAGNOSTYKA
Poradnik serwisowy. Kompendium praktycznej wiedzy warsztatowej sprzedawanej za pośrednictwem księgarni www.motowiedza.pl
Rozpatrując konstrukcję układów hamulcowych pojazdów samochodowych należy przede wszystkim wydzielić mechanizmy hamulcowe oraz mechanizmy sterujące (uruchamiające) hamulcami.
W przypadku mechanizmów hamulcowych powszechnie stosuje się hamulce tarczowe i szczękowo-bębnowe. W ostatnich latach, ze względu na liczne zalety, hamulce tarczowe – poza samochodami osobowymi – są coraz szerzej stosowane również w samochodach ciężarowych, autobusach, przyczepach i naczepach.
Uwzględniając konstrukcję mechanizmów sterujących (uruchamiających) hamulcami można stwierdzić, że w samochodach osobowych i dostawczych powszechne zastosowanie znalazły hydrauliczne mechanizmy sterujące. W samochodach ciężarowych, autobusach, przyczepach oraz naczepach rozpowszechnione są pneumatyczne mechanizmy sterujące hamulcami. Natomiast w najnowszej generacji samochodów ciężarowych i autobusów wprowadzono elektropneumatyczne mechanizmy sterujące, w celu skrócenia czasu reakcji hamulców oraz ułatwienia współpracy z układami przeciwblokującymi ABS oraz przeciwpoślizgowymi ASR…
Spis treści:
1. Wprowadzenie
2. Rodzaje i zadania układów hamulcowych (mechanizm szczękowo – bębnowy, tarczowy, taśmowy)
Opis rysunków zawartych w tym rozdziale:
1a. Widok hamulca bębnowego samochodu ciężarowego
1b. Widok osi napędowej z hamulcem tarczowym samochodu ciężarowego Mercedes-Benz
2. Budowa hamulca tarczowego samochodu osobowego: (łoże, tłok, pierścień uszczelniający, kołpak, element ślizgowy, oprawa, nakładka hamulcowa
3. Schemat dwuobwodowego układu hamulcowego samochodu osobowego sterowanego hydraulicznie (pedał hamulca, mechanizm wspomagający, pompa hamulcowa, zbiornik płynu hamulcowego, przednie hamulce tarczowe, korektor, tylne hamulce bębnowe
4. Schemat układu hamulcowego samochodu ciężarowego sterowanego pneumatycznie ( sprężarka, regulator ciśnienia, osuszacz, zbiornik regeneracyjny osuszacza, zawór zabezpieczający, zbiornik powietrza, odwadniacz, główny zawór hamulcowy, siłowniki hamulcowe, automatyczny regulator siły hamowania zintegrowany z zaworem przekaźnika, zawór korygujący, złącze kontrolne, ręczny zawór hamulcowy, siłownik sprężynowy, zawór przekaźnikowy, zawór sterujący hamulcami przyczepy, złącze sterujące, złącze zasilające, zawór trójdrożny, siłowniki, dźwignie rozpieraków, czujniki prędkości kół, elektroniczny zespół sterujący ABS, elektropneumatyczne modulatory ciśnienia)
5. Schemat układu hamulcowego samochodu Mercedes Actros sterowanego elektropneumatycznie (EBS – Wabco)
1a. Widok hamulca bębnowego samochodu ciężarowego
1b. Widok osi napędowej z hamulcem tarczowym samochodu ciężarowego Mercedes-Benz
2. Budowa hamulca tarczowego samochodu osobowego: (łoże, tłok, pierścień uszczelniający, kołpak, element ślizgowy, oprawa, nakładka hamulcowa
3. Schemat dwuobwodowego układu hamulcowego samochodu osobowego sterowanego hydraulicznie (pedał hamulca, mechanizm wspomagający, pompa hamulcowa, zbiornik płynu hamulcowego, przednie hamulce tarczowe, korektor, tylne hamulce bębnowe
4. Schemat układu hamulcowego samochodu ciężarowego sterowanego pneumatycznie ( sprężarka, regulator ciśnienia, osuszacz, zbiornik regeneracyjny osuszacza, zawór zabezpieczający, zbiornik powietrza, odwadniacz, główny zawór hamulcowy, siłowniki hamulcowe, automatyczny regulator siły hamowania zintegrowany z zaworem przekaźnika, zawór korygujący, złącze kontrolne, ręczny zawór hamulcowy, siłownik sprężynowy, zawór przekaźnikowy, zawór sterujący hamulcami przyczepy, złącze sterujące, złącze zasilające, zawór trójdrożny, siłowniki, dźwignie rozpieraków, czujniki prędkości kół, elektroniczny zespół sterujący ABS, elektropneumatyczne modulatory ciśnienia)
5. Schemat układu hamulcowego samochodu Mercedes Actros sterowanego elektropneumatycznie (EBS – Wabco)
3. Wymagania prawne dotyczące układów hamulcowych
3.1. Wymagania homologacyjne obowiązujące nowe pojazdy
3.2. Wymagania obowiązujące w stacjach kontroli pojazdów
4. Parametry diagnostyczne i kryteria oceny stanu układów hamulcowych
4.1. Wymagania eksploatacyjne
4.2. Warunki zdatności technicznej
4.3. Kryteria oceny stanu układu hamulcowego
4.3.1. Parametry dotyczące mechanizmu uruchamiającego hamulce
4.3.2. Parametry określające stan mechanizmów hamulcowych
4.3.3. Parametry oceny skuteczności działania hamulców
4.3.4. Parametry dotyczące zespołów powietrznych
5. Metody diagnozowania układów hamulcowych
5.1. Diagnozowanie wstępne
5.1.1. Układy hamulcowe sterowane hydraulicznie
5.1.2. Układy hamulcowe sterowane pneumatycznie
5.2. Badanie układu metodami stacjonarnymi (stanowiskowe)
5.2.1. Badania diagnostyczne instalacji powietrznej
5.2.2. Ocena skuteczności działania układu przez pomiar sił hamowania
5.2.3. Sprawdzanie urządzenia przeciwblokującego
5.2.4. Badania diagnostyczne zespołów (po wymontowaniu z pojazdu)
5.3. Metody trakcyjne oceny skuteczności działania hamulców
6. Urządzenia do diagnozowania układów hamulcowych
6.1. Przyrządy do diagnozowania wstępnego
6.2. Przyrządy do badania instalacji powietrznej
6.3. Urządzenia do pomiaru sił hamowania
6.3.1. Urządzenia płytowe do dynamicznych badań hamulców
6.3.2. Urządzenia rolkowe do badania hamulców metodą quasi–statyczną
6.4. Urządzenia do badania hamulca najazdowego
6.5. Przyrządy do diagnozowania układów przeciwblokujących
6.6. Uniwersalne stanowiska do badań zespołów
6.7. Przyrządy do badań trakcyjnych hamulców
7. Zakończenie
8. Literatura
PŁATNOŚĆ
I WYSYŁKA
PŁATNOŚĆ I WYSYŁKA TOWARU
W chwili obecnej Klient ma do wyboru następujące formy płatności oraz opcje dostawy:
- Przesyłka krajowa
- Przedpłata na konto Płatność można dokonać wpłacając bądź przelewając pieniądze na nasze konto w mBank. Wybierając tę opcję do ceny towaru, należy doliczyć 11,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka pobraniowa Zapłata za zakupiony towar następuje przy odbiorze przesyłki (u listonosza). W tym przypadku do ceny towaru doliczyć należy 15,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka zagraniczna (na terenie Europy) - Jedyną akceptowaną formą płatności w tym przypadku jest wpłata bądź przelew na konto. Koszt wysyłki takiego zamówienia wg cennika Poczty Polskiej uzależniony jest od wagi danej przesyłki. Przed zakupem obowiązkowo wymagany jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta, w celu zważenia przesyłki i wyceny dokładnego kosztu wysyłki.
- Odbiór osobisty - Odbiory osobiste możliwe w siedzibie firmy: ul. Bohaterów Studzianek 13/5; 26-670 Pionki po wcześniejszym kontakcie z Biurem Obsługi Klienta.
Paczki wysyłamy codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Wszystkie ceny są cenami brutto i zawieraja podatek VAT.