OPIS
PRODUKTU
PORADNIK SERWISOWY
DWUMASOWE KOŁA ZAMACHOWE W SILNIKACH SAMOCHODÓW OSOBOWYCH - część 2
NR 03/2011
Spis treści:
5. UKŁADY WYRÓWNOWAŻENIA SILNIKÓW SPALINOWYCH
Rys.1 Wał płaski silnika rzędowego czterocylindrowego firmy VW z przeciwciężarami odlanymi z wykorbieniami. Oznaczenia: 1- przeciwciężary z masami korekcyjnymi(wierconymi otworami służącymi wyrównoważeniu wału) 2-kołnierz mocowania koła zamachowego
Rys.2 Wał przestrzenny silnika rzędowego sześciocylindrowego firmy Mercedes-Benz z przeciwciężarami przykręconymi do wykorbień
Rys.3 Zmęczeniowe pęknięcie przestrzennego wału korbowego. Oznaczenia 1- Czop głowicy 2-pęknięcie w miejscu przejścia w czop korbowy 3 – przeciwciężar
Rys.4 Zwiększenie sztywności skrętnej wału korbowego przez umieszczenie napędu układu rozrządu tyłu silnika. Oznaczenia: napęd układu rozrządu przekładnią bezpośrednią (bezcięgnową) silnika 1,8 TDI VW: 1-koło zębate wału korbowego, 2 – koło pośrednie, 3 - koło napędu pompy układu olejenia i pompy podciśnieniowej, 4 – koło napędu pompy wysokiego ciśnienia układu zasilania silnika w paliwo, 5 – koło pośrednie napędu wałka rozrządu, 6 – dźwignia sterująca zazębieniem z kołem napędu wałka rozrządu, 7 – koło napędu wałka rozrządu, 8 – koło pośrednie napędu wałka rozrządu, 9 – koło napędu pompy układu chłodzenie silnika, 10 – koło pośrednie, 11-zespół przekładni – miejsce przykręcenia osłony
Rys.5 Tłumik drgań skrętnych firmy ZF. Oznaczenia: 1 – masa pierwotna – obudowa, 2 - pierścień ograniczający przemieszczanie masy wtórnej, 3 – masa wtórna – tarcza tłumików drgań skrętnych, 4 – ograniczniki przemieszczeń tłumików, 5 – tłumiki drgań skrętnych w postaci sprężyn śrubowych, 6 – podkładka sprężysta, 7 – piasta z wielowypustem, pierścień ustalający położenie ograniczników przemieszczeń tłumików obwodowych, 8a –uszczelka, 9 – pokrywa zewnętrzna
Rys.6 Koło pasowe napędu osprzętu silnika 2.0 HDI samochodu Peugeot 407 z tłumikiem drgań skrętnych w postaci sprężyny obwodowej, osadzonej z przodu silnika. Oznaczenia a) widok od strony zewnętrznej: 1- masa bezwładna, 1a – ograniczniki przemieszczeń masy bezwładnej; b) widok od strony kadłuba silnika: 1 – rowek wpustowy
Rys.7 Układ korbowo-tłokowy silnika montowanego w samochodach Audi RS4 4.2 V8 FSI. Oznaczenia: 1 – wkładki z ciężkiego metalu
Rys.8 Silnik Audi 4.2 V8 TDI z systemem common rail, wyposażony w tłumik drgań skrętnych wału korbowego osadzony z przodu silnika poprzez połączenia śrubowe. Oznaczenia: a) widok silnika z tłumikiem: 1 – wieniec koła pasowego napędu osprzętu silnika pasem wielorowkowym, 2 – tłumik elastomerowy izolujący wieniec koła pasowego od wału korbowego, 3 – przeciwciężar wału korbowego, 4 – dodatkowe rolki prowadzące wytłumiające drgania pasa wielorowkowego napędu alternatora i sprężarki układu klimatyzacji; b) charakterystyka porównawcza zastosowanego tłumika drgań skrętnych wału korbowego z wcześniej stosowanym rozwiązaniem w postaci tłumika drgań skrętnych koła pasowego napędu osprzętu silnika
Rys.9 Tłumienie drgań realizowane przez tarczę sprzęgła
5.1. Budowa sprzęgieł firm Schaeffler (LuK) i Valeo - opis
Rys.1 Zespół koła zamachowego i sprzęgła. Oznaczenia: 1 – standardowe koło zamachowe (alternatywnie dwumasowe koło zamachowe do innego typu zespołu sprzęgła), 2 – pierścień dociskowy sprzęgła, 3 – tarcza sprzęgła z tłumikami drgań skrętnych, 4 – łożysko prowadzące, 5 – sprężyny płytkowe pierścienia dociskowego, 6 – łożysko wyciskowe, 7 – tuleja prowadząca łożyska wyciskowe, 8 – wałek sprzęgłowy, 9 – sprężyna talerzowa, 10 – podkładka ze sworzniem ustalającym położenie sprężyn płytkowych pierścienia dociskowego
Rys.2 Podstawowe elementy składowe zespołu sprzęgła. Oznaczenia: 1 – obudowa z pierścieniem dociskowym i sprężyną talerzową, 2 – tarcza sprzęgłowa, 3 – łożysko dociskowe
Rys.3 Budowa tarczy sprzęgłowej z tłumikami drgań skrętnych firmy Schseffler (LuK). Oznaczenia: 1- pierścień cierny tłumika wstępnego, 2 – sprężyna talerzowa tłumika wstępnego, 3 – kołnierz piasty tłumika wstępnego, 4 i 5 – sprężynki tłumika wstępnego, 6 – koszyczek tłumika wstępnego, 7 – sprężyna talerzowa tłumika głównego, 8-stożek centrujący, 9 – sprężyna talerzowa tłumika głównego, 10 – tarcza kontroli ciernej tłumika wstępnego, 11 – koszyczek tłumika wstępnego, 12 – sprężyna talerzowa tłumika głównego, 13 – pierścień cierny tłumika głównego, 14 – nit okładziny, 15 – okładziny cierne, 16 – tarcza sprężysta, 17 – nit tarczy sprężystej, 18 – dzielona oprawa tłumików głównych – tarcza oporowa, 19 – sprężyna zewnętrzna głównego tłumika drgań skrętnych, 20 – sprężyna wewnętrzna głównego tłumika, 21 – tarcza kontroli ciernej tłumika głównego, 22- piasta, 23 – tarcza kontroli ciernej tłumika wstępnego, 24 – tarcza nośna tłumika głównego, 25 – sworzeń dystansowy oprawy tłumików głównych
Rys.4 Zespół sprzęgła samochodu skoda Felicja 1,4. Oznaczenia: 1- oprawa sprzęgła z niewidocznym pierścieniem dociskowym i sprężyną talerzową, 2 – tarcza sprzęgłowa, 2a – piasta, 2b – pierścienie łączące tarczę sprężystą z piastą, 2c – tarcza sprężysta
Rys.5 Budowa tarczy sprzęgła firmy Valeo. Oznaczenia: 1-tarcza nośna, 1a – trzpienie ustalające, 2 – tarcza sprężysta, 2a – okładzina, 3 – dzielona oprawa tłumików, 4 – główne tłumiki drgań skrętnych, 5- podkładka cierna, 6 – piasta, 7 – wstępne tłumiki drgań skrętnych
Rys. 6 Wstępny tłumik drgań skrętnych. Oznaczenia: a) zabudowa; b) charakterystyka tłumienia drgań skrętnych podczas pracy silnika
Rys.7 Zabudowa wstępnego tłumika drgań skrętnych. Oznaczenia: a) podstawowy tłumik wstępny z dwoma kanałami rowkowymi podłużnymi: 1- kanały rowkowe podłużne; b) piasta tarczy sprzęgła: 1- mechaniczne ograniczenie obrotu na piaście
Rys.8 Podstawowy tłumik dwuetapowy – stan wolny, typowy dla niepracującego silnika brak ruchu sprężyn obu tłumików. Oznaczenia: 1 – tłumik wstępny, 2 – tłumik główny
Rys.9 pochłanianie drgań poprzez tłumik wstępny podczas pracy silnika na biegu jałowym – stan bez przekazywanego momentu obrotowego, brak ruchu sprężyny
Rys.10 Pochłanianie drgań przez tłumik wstępny podczas jazdy samochodem – stan przekazywania momentu obrotowego, ruch sprężyn tłumika podstawowego
Rys.11 Tarcze sprzęgłowe
Rys.12 Budowa tarczy sprzęgłowej wykonanej w technologii WX firmy Valeo, wchodzącej w skład zestawu naprawczego zastępującego dwumasowe koło zamachowe
Rys.13 Schemat sterowania sprzęgłem samonastawnym (Self Adjusting Clutch – SAC) za pomocą układu EKM
Rys.14 Sprzęgło samonastawne (SAC) firmy Schaeffle (LuK)
6. ZUŻYCIE ZESPOŁÓW SPRZĘGIEŁ, PRZYCZYNY ICH POWSTAWANIA I TECHNOLOGIA WYMIANY
6.1. Przyczyny powstawania niesprawności zespołów sprzęgieł
6.2. Metodyka postępowania w zakresie rozpoznawania objawów zużycia oraz wymiany sprzęgieł, kół zamachowych i dwumasowych kół zamachowych
6.3. Typowe objawy niesprawności zespołów sprzęgieł i ich diagnostyka na przykładzie rozwiązań firmy Schaeffler (LuK)
6.4. Rodzaje objawów niesprawności zespołów sprzęgieł i przyczyny ich powstawania na przykładzie rozwiązań firmy Schaeffler (LuK)
6.5. Sposoby usuwania objawów niesprawności sprzęgieł w kontekście stwierdzonych rodzajów i przyczyn ich powstawania
6.6. Realizacja czynności związanych z wymianą zespołu sprzęgła
Rys.1 Punkty kontrolne poprawności wymiany zespołu sprzęgła
Rys.2 Opis położenia montażowego na tarczy sprzęgłowej
7. BUDOWA SPRZĘGIEŁ FIRMY ZF (SACHS)
Rys.1 Zespół sprzęgła firmy ZF (SACHS)
Rys.2Zespół sprzęgła firmy ZF (SACHS): a) tłumienie drgań, b) zespół kompletny tarczy sprzęgłowej, c) tarcza sprężysta
Rys.3 Parametry konstrukcyjne zespołu sprzęgła decydujące o skuteczności jego działania i trwałości
Rys.4 Docisk sprzęgła suchego ciernego jednotarczowego typu pchanego ze sprężyną talerza typu M.
Rys.5 Docisk sprzęgła suchego ciernego jednotarczowego typu ciągnionego ze sprężyną talerzową typu MZ.
Rys.6 Budowa sprzęgła dwutarczowego ze sprężyną talerzową
Rys.7 Zestawienie bilansów cieplnych sprzęgieł
Rys.8 Budowa sprzęgła typu XTend z automatyczną kompensacją zużycia
Rys.9 Docisk sprzęgła typu XTend
Rys.10 Budowa sprzęgła typu MX
Rys.11 Wysprzęglik sprzęgła stosowany przy sterowaniu konwencjonalnym
Rys.12 Wysprzęglik sprzęgła (Concetric Slave Cylinder) stosowany przy sterowaniu konwencjonalnym
Rys.13 Klasyczny układ uruchamiania zespołu sprzęgła
Rys.14 Układ uruchamiania zespołu sprzęgła w zautomatyzowanej skrzynce przekładniowej
7.1. Objawy i przyczyny powstawania niesprawności zespołów sprzęgieł – ogólne wskazówki do czynności naprawczych
7.2. Zalecenia obsługowo-montażowe zespołów sprzęgieł firmy ZF (SACHS)
LITERATURA
Seria Poradnik serwisowy swoją zawartością stanowi kompendium praktycznej, a zarazem nowoczesnej wiedzy warsztatowej. Artykuły o charakterze przeglądowym i szkoleniowym, przygotowane przez znanych już z Auto Moto Serwisu autorów, poruszają zagadnienia z następujących działów:
- elektronika
- elektryka
- diagnostyka
- technologia napraw mechanicznych
- lakiernictwo i blacharstwo
Artykuły zawierają:
- wiele praktycznych informacji z dziedziny budowy i eksploatacji samochodów,
- opisy spotykanych w samochodach rozwiązań technicznych, oparte na unikalnych materiałach fabrycznych i literaturze zagranicznej,
- technologie napraw najnowocześniejszych układów,
- porady ekspertów z branży,
- prezentowanie zagadnień budowlanych i technologicznych, związanych z projektowaniem, wyposażaniem i modernizowaniem warsztatów,
- omówienie zagadnień prawnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
PŁATNOŚĆ
I WYSYŁKA
PŁATNOŚĆ I WYSYŁKA TOWARU
W chwili obecnej Klient ma do wyboru następujące formy płatności oraz opcje dostawy:
- Przesyłka krajowa
- Przedpłata na konto Płatność można dokonać wpłacając bądź przelewając pieniądze na nasze konto w mBank. Wybierając tę opcję do ceny towaru, należy doliczyć 11,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka pobraniowa Zapłata za zakupiony towar następuje przy odbiorze przesyłki (u listonosza). W tym przypadku do ceny towaru doliczyć należy 15,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka zagraniczna (na terenie Europy) - Jedyną akceptowaną formą płatności w tym przypadku jest wpłata bądź przelew na konto. Koszt wysyłki takiego zamówienia wg cennika Poczty Polskiej uzależniony jest od wagi danej przesyłki. Przed zakupem obowiązkowo wymagany jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta, w celu zważenia przesyłki i wyceny dokładnego kosztu wysyłki.
- Odbiór osobisty - Odbiory osobiste możliwe w siedzibie firmy: ul. Bohaterów Studzianek 13/5; 26-670 Pionki po wcześniejszym kontakcie z Biurem Obsługi Klienta.
Paczki wysyłamy codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Wszystkie ceny są cenami brutto i zawieraja podatek VAT.