OPIS
PRODUKTU
SAMOCHODOWE MAGISTRALE DANYCH W PRAKTYCE WARSZTATOWEJ
Budowa, diagnostyka, obsługa
Praktyczny poradnik fachowy opisujący podstawy budowy, diagnozowanie i obsługę powszechnie stosowanych obecnie sieci transmisji danych wykorzystywanych w elektronicznym wyposażeniu pojazdów samochodowych. Zawiera klasyfikację sieci samochodowych, budowę i działanie magistrali CAN, diagnozowanie magistrali Low-Speed CAN, diagnozowanie magistrali High-Speed CAN,przykłady wykrywania uszkodzeń magistrali CAN w samochodach, budowę, działanie i sprawdzanie sieci LIN, budowę, działanie i wykrywanie uszkodzeń magistrali MOST, podstawowe informacje o sterowaniu X-by-wire, budowe, działanie i poszukiwania usterek w sieci FlexRay, budowę, działanie i zasady sprawdzania bezprzewodowych systemów transmisji danych GSM, Bluetooth i GPS. Opisy praktycznego wykrywania usterek i uszkodzeń na przykładzie samochodów: Audi A4, A5, A7 i A8, Isuzu D-Max, Mercedes-Benz klasy C typu W 203 i W 204, Volkswagen Touran.
Nowe wydanie niniejszej książki rozszerzono o:
• nowe przykłady wykrywania uszkodzeń magistrali CAN (rozdział 6),
• budowę, działanie i wykrywanie uszkodzeń magistrali MOST (rozdział 8),
• budowę i diagnozowanie magistrali FlexRay w samochodach Audi A7 i A8 (rozdział 10.10),
• budowę, działanie i zasady sprawdzania bezprzewodowych systemów transmisji danych GSM, Bluetooth i GPS (rozdział 11).
Odbiorcy książki: inżynierowie i technicy zaplecza technicznego motoryzacji, pracownicy warsztatów i stacji obsługi samochodów, studenci wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniowie średnich szkół technicznych o profilu samochodowym oraz wszyscy zainteresowani tą tematyką.
Odbiorcy książki:
Inżynierowie i technicy zaplecza technicznego motoryzacji, pracownicy warsztatów i stacji obsługi samochodów, studenci wydziałów mechanicznych wyższych uczelni o specjalności samochodowej, uczniowie średnich szkół technicznych o profilu samochodowym oraz wszyscy zainteresowani tą tematyką.
Autor: Martin Frei – absolwent wyższej szkoły zawodowej w Monachium, praktyk o dużym doświadczeniu w zakresie samochodowych systemów transmisji danych zdobytym w przemyśle, obecnie nauczyciel w zawodowej szkole samochodowej w Hamburgu kształcący techników samochodowych w zakresie samochodowych systemów komunikacyjnych
SAMOCHODOWE MAGISTRALE DANYCH W PRAKTYCE WARSZTATOWEJ
Spis treści
Przedmowa
O autorze
1. Klasyfikacja magistral danych2. Magistrala CAN2.1. Budowa magistrali CAN
2.2. Komunikaty CAN
2.3. Arbitraż
2.4. Transmisja danych
2.5. Szybkość transmisji danych
2.6. Sygnały w magistrali CAN
2.7. Odczytywanie komunikatów danych
3. Przetwarzanie informacji o błędach3.1. Błąd potwierdzenia komunikatu 23
3.2. Błąd sumy kontrolnej CRC 23
3.3. Błąd wartości bitu 24
3.4. Błąd formatu 24
3.5. Błąd bitów odstępowych 24
3.6. Sygnały różnicowe 25
3.7. Topologia magistrali danych 26
3.8. Brama 30
3.9. Uszkodzenie przewodów transmisyjnych 32
4. Diagnostyka uszkodzeń magistrali Low-Speed CAN 34
4.1. Wiadomości wstępne 34
4.2. Przerwanie przewodu magistrali CAN na przykładzie samochodu Volkswagen Touran 35
4.3. Wykrywanie uszkodzenia za pomocą multimetru 36
4.4. Wykrywanie uszkodzenia za pomocą oscyloskopu 37
4.5. Lokalizacja uszkodzenia 38
4.6. Usuwanie uszkodzenia 39
4.7. Kasowanie zawartości rejestru błędów 40
4.8. Zwarcie przewodu magistrali CAN z masą na przykładzie samochodu Audi A8 40
4.9. Zwarcie przewodu magistrali CAN z plusem zasilania na przykładzie samochodAudi A8 40
4.10. Zwarcie między przewodami CAN-H i CAN-L na przykładzie samochodu Mercedes-Benz klasy C (W203) 45
4.11. Zwarcie między przewodami CAN-H i CAN-L na przykładzie samochodu Volkswagen Touran 48
4.12. Zamiana przewodów magistrali CAN 49
5. Diagnostyka uszkodzeń magistrali High-Speed CAN 51
5.1. Wiadomości wstępne 51
5.2. Uszkodzenie opornika dopasowującego 52
5.3. Przerwanie przewodu magistrali CAN 52
5.4. Zwarcie przewodu magistrali CAN z masą 53
5.5. Zwarcie przewodu magistrali CAN do szyny plus zasilania na przykładzie samochodu Mercedes-Benz klasy C (W204) 55
5.6. Zwarcie między przewodami CAN-H i CAN-L 57
5.7. Uszkodzenie lub brak opornika dopasowującego 58
6. Przykłady wykrywania uszkodzeń magistrali CAN 60
6.1. Magistrala Low-Speed CAN samochodu Volkswagen Touran 60
6.2. Magistrala High-Speed CAN samochodu Audi A5 64
6.3. Magistrala High-Speed CAN samochodu Isuzu D-Max 68
7. Podsystem LIN 71
7.1. Wiadomości wstępne 71
7.1. Charakterystyka magistrali LIN 71
7.2. Transmisja danych 72
7.3. Przebieg sygnału 74
7.4. Konfiguracja sieci magistrali LIN 76
7.5. Uszkodzenia magistrali LIN 77
8. Magistrala MOST 82
8.1. Sieci światłowodowe 82
8.2. Budowa sterowników MOST 84
8.3. Zarządzanie magistralą 85
8.4. Struktura bloków danych komunikatu MOST 85
8.5. Start systemu 86
8.6. Wyłączanie systemu 86
8.7. Wykrywanie uszkodzeń magistrali MOST na przykładzie samochodu Audi A8 86
9. System X-by-wire – sterowanie elektryczne 91
10. Magistrala FlexRay 93
10.1. Wiadomości wstępne 93
10.2. Cykl komunikacyjny 93
10.3. Protokół komunikacyjny 95
10.4. Topologia magistrali 95
10.5. Budowa sterownika współpracującego z magistralą 95
10.6. Poziomy napięcia sygnałów 96
10.7. Szybkość transmisji danych 96
10.8. Wykrywanie uszkodzeń 97
10.9. Pierwsze zastosowania 98
10.10. Magistrala FlexRay w samochodach Audi 98
11. Bezprzewodowe systemy transmisji danych 103
11.1. Wiadomości wstępne 103
11.2. Sieć GSM 111
11.3. Sieć Bluetooth 115
11.4. System GPS 116
12. Kształcenie zawodowe w zakresie mechatroniki samochodowej 119
Dodatek 120
Obsługa oscyloskopu 120
Przeliczenia wzajemne liczb dziesiętnych, dwójkowych i szesnastkowych 121
Literatura 124
Skorowidz 125
PŁATNOŚĆ
I WYSYŁKA
PŁATNOŚĆ I WYSYŁKA TOWARU
W chwili obecnej Klient ma do wyboru następujące formy płatności oraz opcje dostawy:
- Przesyłka krajowa
- Przedpłata na konto Płatność można dokonać wpłacając bądź przelewając pieniądze na nasze konto w mBank. Wybierając tę opcję do ceny towaru, należy doliczyć 11,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka pobraniowa Zapłata za zakupiony towar następuje przy odbiorze przesyłki (u listonosza). W tym przypadku do ceny towaru doliczyć należy 15,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka zagraniczna (na terenie Europy) - Jedyną akceptowaną formą płatności w tym przypadku jest wpłata bądź przelew na konto. Koszt wysyłki takiego zamówienia wg cennika Poczty Polskiej uzależniony jest od wagi danej przesyłki. Przed zakupem obowiązkowo wymagany jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta, w celu zważenia przesyłki i wyceny dokładnego kosztu wysyłki.
- Odbiór osobisty - Odbiory osobiste możliwe w siedzibie firmy: ul. Bohaterów Studzianek 13/5; 26-670 Pionki po wcześniejszym kontakcie z Biurem Obsługi Klienta.
Paczki wysyłamy codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Wszystkie ceny są cenami brutto i zawieraja podatek VAT.