OPIS
PRODUKTU
TDI BEZ TAJEMNIC
PORADNIKI SERWISOWE - ZESTAW DWÓCH CZĘŚCI
NR 02/2009 i 04/2009
Silniki o zapłonie samoczynnym ze sterowaniem elektronicznym EDC. Diagnostyka silników wysokoprężnych. Zawór ELAB odcinający dopływ paliwa. Świece żarowe. Zasilanie powietrzem i paliwem. Elementy systemu Electronic Diesel Control. Budowa pompy wtryskowej VP 44 oraz VE. Rozruszniki i alternatory. Elektroniczny system sterowania silników o zapłonie samoczynnym EDC. Układy z pompowtryskiwaczami. Diagnostyka silników wysokoprężnych z systemami PDE, PLD i PPD. Pompowtryskiwacze, ciśnienie i fazy wtrysku. Regulacja początku tłoczenia. Wałki wyrównoważające, filtr DPF, koła rozrządu wału korbowego. Elementy systemu EDC. Układ recyrkulacji spalin. Układ UIS i PDE.
TDI BEZ TAJEMNIC - ZESTAW PORADNIKÓW O SILNIKU WYSOKOPRĘŻNYM ZASILANYM BEZPOŚREDNIM WTRYSKIEM
Zestaw zawiera dwa poradniki serwisowe:
- TDI bez tajemnic - część 1. Poradnik Serwisowy nr 02/2009
- TDI bez tajemnic - część 2. Poradnik Serwisowy nr 04/2009
Od autora
TDI (skrót z ang. Turbodiesel Direct Injection (Diesel Motor)) - dieslowska wysokoprężna jednostka silnikowa, zasilana bezpośrednim wtryskiem do komory spalania, stosowana w samochodach należących do Koncernu Volkswagena (Volkswagen, Audi, Seat, Skoda) (...). Silniki TDI zastąpiły dotychczas stosowane jednostki napędowe z wtryskiem pośrednim. Jedną z głównych zalet silnika TDI było o 15% mniejsze zużycie oleju napędowego w stosunku do poprzedników TD z wtryskiem pośrednim. Pomimo początkowych trudności z opanowaniem tzw. twardego biegu i głośnej pracy, silnik TDI zdobywał coraz większą popularność. W 1993 r. wprowadzono do m.in. do modelu VW Passat IV generacji. Trzy lata później opracowano mocniejszą wersję o mocy maksymalnej 110 KM. W 1998 r. pompę rozdzielaczowi zastąpiono pompowtryskiwaczami i wprowadzono do produkcji silnik V6 o mocy maksymalnej 150 KM. Gamę silników TDI sukcesywnie rozszerzano o kolejne wersje, wprowadzając turbosprężarkę o zmiennej geometrii i chłodnice powietrza (...)
Autor: Sławomir Olszowski
ZAWARTOŚĆ ZESTAWU
Poradnik serwisowy 02/2009. TDI BEZ TAJEMNIC - część 1
Spis treści:
1. Wstęp
2. Silniki o zapłonie samoczynnym ze sterowaniem elektronicznym EDC (Electronic Diesel Control)
2.1. Diagnostyka silników wysokoprężnych
2.2. Zawór odcinający dopływ paliwa (ELAB)
2.3. Świece żarowe
2.4. Zasilanie powietrzem
2.5. Zasilanie paliwem
2.5.1. Dawka rozruchowa
2.5.2. Statyczne ustawienie początku tłoczenia
2.5.3. Dynamiczny pomiar początku tłoczenia
2.5.4. Pomiary ciśnień w układach wtryskowych silników wysokoprężnych
2.5.5. Kontrola wtryskiwaczy
2.6. Elementy systemu EDC
2.6.1. Czujnik indukcyjny jako czujnik obrotów silnika
2.6.2. Czujnik położenia wałka rozrządu (czujniki fazy)
2.6.3. Czujnik położenia pedału przyspieszenia
2.6.4. Masowy przepływomierz powietrza
2.6.5. Czujnik położenia iglicy wtryskiwacza (NBF)
2.6.6. Czujnik ciśnienia powietrza w kolektorze dolotowym
2.6.7. Czujnik położenia nastawnika dawki (HDK)
2.6.8. Zawór regulacji kąta początku wtrysku
2.6.9. Układ recyrkulacji spalin
2.6.10. Czujnik na pedale hamulca
2.6.11. Włącznik na pedale sprzęgła
2.7. Literatura
2.8. Przykłady serwisowe z diagnostyki systemu sterowania SDC 15 M z pompą VP 44
2.9. Schemat instalacji elektrycznej silnika 1.9 TDI AGR
2.10. Budowa pompy wtryskowej VP 44
2.11. Budowa pompy wtryskowej VE
2.12. Rozruszniki i alternatory
2.13. Karta serwisowa silnika 1.9 TDI AGR
2.14. Karta serwisowa silnika 1.9 TDI AHU/AFN
2.15. Karta serwisowa silnika 2.5 TDI AFB
2.16. Wybrane części zamienne do silnika AFB
2.17. Dodatek – rysunki pomp wtryskowych: VE 4/8F, VE 4/9F, VE 5/8F
Poradnik serwisowy 04/2009. TDI BEZ TAJEMNIC - część 2
Spis treści:
1. WPROWADZENIE
2. ELEKTRONICZNY SYSTEM STEROWANIA SILNIKÓW O ZAPŁONIE SAMOCZYNNYM (EDC)
3. UKŁADY Z POMPOWTRYSKIWACZAMI
4. DIAGNOSTYKA SILNIKÓW WYSOKOPRĘŻNYCH Z SYSTEMAMI PDE/PLD ORAZ PPD
4.1. Świece żarowe
4.2. Zasilanie powietrzem
4.3. Zasilanie paliwem
4.3.1. Dawka rozruchowa i dawka wtrysku
4.3.2. Pomiary ciśnień w układach wtryskowych
5. POMPOWTRYSKIWACZE
5.1. Zasada działania pompowtryskiwacza elektromagnetycznego
5.2. Demontaż i montaż pompowtryskiwaczy
5.1.1. Demontaż pompowtryskiwaczy
5.1.2. Montaż pompowtryskiwaczy
5.1.3. Regulacja pompowtryskiwaczy
6. CIŚNIENIE I FAZY WTRYSKU
7. REGULACJA POCZĄTKU TŁOCZENIA
8. WAŁKI WYRÓWNOWAŻAJĄCE
9. FILTR DPF
9.1 Filtr cząstek stałych
9.1.1. Budowa filtra cząstek stałych
9.1.2. Określanie poziomu nasycenia
9.1.3. Procesy regeneracji
9.1.4. Problemy serwisowe z regeneracją
9.1.5. Płyn addytywny
9.2. Komponenty mające wpływ na proces regeneracji filtra DPF
9.2.1. Czujniki temperatury spalin
9.2.2. Szerokopasmowa sonda lambda
9.2.3. Czujnik różnicowy ciśnienia spalin
9.2.4. Masowy przepływomierz powietrza
10. KOŁA ROZRZĄDU WAŁU KORBOWEGO
11. WYBRANE INNE ELEMENTY SYSTEMU EDC
11.1. Czujnik Halla - jako czujnik obrotów wału korbowego
11.2. Czujnik temperatury paliwa
11.3. Czujnik ciśnienia doładowania
11.4. Czujnik ciśnienia atmosferycznego
11.5. Włącznik przy pedale sprzęgła
11.6. Przełącznik na pedale hamulca
12. UKŁAD RECYRKULACJI SPALIN
13. PRZYKŁADOWE FUNKCJE DIAGNOSTYCZNE
13.1. Test silnika na recyrkulację spalin
13.2. Test silnika na regulację ciśnienia doładowania
14. UKŁADY UIS/PDE – PODSUMOWANIE
15. DODATEK
15.1. Rysunki budowy różnych pompowtryskiwaczy
15.2. Karta serwisowa silnika 1,9 TDI typ AJM pojazdu VW PASSAT [8]
15.3. Wybrane pojazdy z silnikami TDI
16. LITERATURA
Seria Poradnik serwisowy swoją zawartością stanowi kompendium praktycznej, a zarazem nowoczesnej wiedzy warsztatowej. Artykuły o charakterze przeglądowym i szkoleniowym, przygotowane przez znanych już z Auto Moto Serwisu autorów, poruszają zagadnienia z nastepujących działów:
- elektronika
- elektryka
- diagnostyka
- technologia napraw mechanicznych
- lakiernictwo i blacharstwo
Artykuły zawierają:
- wiele praktycznych informacji z dziedziny budowy i eksploatacji samochodów,
- opisy spotykanych w samochodach rozwiązań technicznych, oparte na unikalnych materiałach fabrycznych i literaturze zagranicznej,
- technologie napraw najnowocześniejszych układów,
- porady ekspertów z branży,
- prezentowanie zagadnień budowlanych i technologicznych, związanych z projektowaniem, wyposażaniem i modernizowaniem warsztatów,
- omówienie zagadnień prawnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
PŁATNOŚĆ
I WYSYŁKA
PŁATNOŚĆ I WYSYŁKA TOWARU
W chwili obecnej Klient ma do wyboru następujące formy płatności oraz opcje dostawy:
- Przesyłka krajowa
- Przedpłata na konto Płatność można dokonać wpłacając bądź przelewając pieniądze na nasze konto w mBank. Wybierając tę opcję do ceny towaru, należy doliczyć 11,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka pobraniowa Zapłata za zakupiony towar następuje przy odbiorze przesyłki (u listonosza). W tym przypadku do ceny towaru doliczyć należy 15,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka zagraniczna (na terenie Europy) - Jedyną akceptowaną formą płatności w tym przypadku jest wpłata bądź przelew na konto. Koszt wysyłki takiego zamówienia wg cennika Poczty Polskiej uzależniony jest od wagi danej przesyłki. Przed zakupem obowiązkowo wymagany jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta, w celu zważenia przesyłki i wyceny dokładnego kosztu wysyłki.
- Odbiór osobisty - Odbiory osobiste możliwe w siedzibie firmy: ul. Bohaterów Studzianek 13/5; 26-670 Pionki po wcześniejszym kontakcie z Biurem Obsługi Klienta.
Paczki wysyłamy codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Wszystkie ceny są cenami brutto i zawieraja podatek VAT.