OPIS
PRODUKTU
INSTRUKCJA ALFA ROMEO ALFASUD I SPRINT 1974 - 1988
Czy chcesz wiedzieć jak naprawić Alfę Romeo Alfasud i Sprint?
Odpowiedzią jest instrukcja Haynes
W książce opisano modele produkowane od 1974 do 1988 roku
Wersje nadwozia:
- Limuzyna
- Hatchback
- Sprint Coupe
Silniki:
- 1,2 litra 1186 cm3
- 1,3 litra 1286 cm3
- 1,4 litra 1350 cm3
- 1,5 litra 1490 cm3
Książka nie zawiera opisu silnika o pojemności 1,7 litra wprowadzonego w grudniu 1987 roku.
Opis modelu:
Alfa z południa to samochód klasy kompakt - mały z napędem na przednią oś z umieszczonym z przodu silnikiem. Produkowany był w zakładach w Pomigliano d'Arco w południowych Włoszech w ramach programu uprzemysłowienia południowych Włoch.
Projektowanie i konstruowanie pierwszej Alfy z napędem na przednią oś rozpoczęto w późnych latach 60-tych, a zaprezentowano ją w roku 1971 na wystawie w Turynie. Do sprzedaży trafiła w czerwcu 1972 roku i kosztowała 1.420.000 lirów.
Był to kamień milowy w historii Alfa Romeo. Alfasud to pierwsza Alfa z napędem na przód z najmniejszymi w historii marki silnikami. Poza tym, była to pierwsza Alfa z silnikiem boksera. Głównym przedstawicielem była wersja z silnikiem 1186ccm - czterocylindrowym w układzie przeciwsobnym z rozrządem SOHC na obu głowicach, hamulce tarczowe - występowały z przodu i... z TYŁU, hamulec ręczny działał na przednią oś. W zawieszeniu zastosowano z przodu kolumny MacPherson, a z tyłu belkę niezależną, układ kierowniczy to przekładnia zębatkowa, a nadwozie projektował Giorgio Giugiaro.
Pierwsze Alfasudy posiadały 4-drzwiowe nadwozie, z czasem do oferty wszedł Alfasud TI, który posiadał nadwozie coupe, przy czym zwiększono w nim kompresję do 9,0:1 - co podniosło moc do 68KM - i zastosowano w nim 5-biegową skrzynię biegów. Odróżnić go można było przede wszystkim po 2 podwójnych okrągłych reflektorach z przodu, czarnym spojlerze z tyłu, po innych stalowych felgach oraz pakiecie optycznym wewnątrz (dywaniki, obicia foteli).
W 1974 roku wszedł Alfasud L (Lusso-luksusuowy). Podstawowe różnice były w detalach - tu i ówdzie pojawiły sie chromowane ozdoby. Podstawowy Alfasud produkowany był nadal jako wersja N. W tym samym roku premiery doczekała się Alfasud Giardinetta - czyli odmiana kombi. Posiadała trzydrzwiowe nadwozie z długą szybą za drzwami. Był to praktyczny wóz z dużą przestrzenią ładunkową i niskim progiem załadunku.
W 1976 roku wszedł do produkcji Alfasud Sprint. Ze starszymi Alfasudami miał wspólną płytę podłogową i mechanikę - nadwozie zostało przeprojektowane przez Giugiaro. Silnik rozwiercono do 1286ccm i teraz legitymował się mocą 75KM. Ten sam silnik znalazł się też w starszej wersji nadwoziowej - 1.3TI, a przy tym pięciobiegowa skrzynia stała się standardem w wersji czterodrzwiowej z silnikiem 1.2.
Następna wersja SUPER wyszła pod koniec roku 1977 - dostępna z silnikami 1.2 i 1.3 (również w wersji czterodrzwiowej). Zmiany w nadwoziu było widać po czarnych gumowych pasach na zderzaku przednim i tylnym (niektóre wersje miały już plastikowe zderzaki), a wewnątrz zmieniono ułożenie instrumentów na desce rozdfzielczej, konsoli centralnej, zmodernizowano nieco siedzenia i ozdoby wnętrza.
W 1978 roku weszły następne zmiany - silnik 1350ccm zastąpił jednostkę 1286ccm i wprowadzono zupełnie nowy silnik 1490ccm. Następne zmiany nadeszły w 1979 roku - silniki 1351 i 1490 dostały po dwa dwugardzielowe gaźniki w wersjach Alfasud TI i Sprint, po czym dostały nazwę - Sprint Veloce - zwiększono w nich również kompresję i wzmocniono wałki rozrządu - od teraz silniki 1.3 i 1.5 osiągały kolejno 86 i 95KM.
Design Alfasuda został unowocześniony w 1980 roku - grill, koła, klamki, deska rozdzielcza, zderzaki zostały zmodernizowane wobec obowiązującej mody w stylizacji. Powstała również limitowana seria Alfasuda - był to Alfasud Sprint Plus z bogatym wyposażeniem, Alfasud Junior- najubożej wyposażona Alfa z południa i Alfasud Sprint Veloce 1.5 Trofeo - wersja do wyścigów.
1982 - to ostatni rok produkcji Alfasud. Czterodzrwiowa wersja została usunięta z oferty - zastąpiono ją pięciodrzwiową wersja w odmianach S i SC (Super i Super Comfort). Dostępna była z silnikami 1.3 i 1.5. Najwyższa rangą była wersja Quadrivoglio Oro - posiadała silnik 1.5 wzmocniony o 10KM przez zmodyfikowany układ zasilania i agresywniejsze ustawienie zapłonu i rozrządu - przez co silnik osiągał 105KM.
W 1983 roku wszedł następca Alfasuda - model 33, który po Alfasudzie odziedziczył silniki boksera, napęd na przód oraz układ jezdny.
UWAGA!
Oferowana książka wydana jest w języku angielskim (niedostępna w polskiej wersji językowej).
Dla książek z wydawnictwa Haynes został napisany słownik techniczny angielsko-polski, ułatwiający korzystanie z instrukcji. Słownik można pobrać w formie PDF - kliknij TUTAJ
ALFA ROMEO ALFASUD I SPRINT 1974 - 1988
Haynes Service and Repair Manual
Poradnik zawiera dane regulacyjno-naprawcze i diagnostyczne, technologię napraw silnika, skrzyni biegów i układu napędowego, układu zasilania, wydechowego, zapłonowego, chłodzenia, jak również ramy, zawieszenia, hamulców, kół oraz osprzętu elektrycznego (w tym kolorowe schematy elektryczne) i nadwozia, tabela usterek (przyczyny - usuwanie).
Książka pomocna zarówno przy wymianie oleju, jak i skomplikowanej naprawie silnika (wymiary naprawcze, tolerancje, luzy, pasowania) i innych mechanizmów. Poradnik zawiera praktyczne wskazówki pomocne tak warsztatom naprawczym, jak i indywidualnym użytkownikom - bogato ilustrowana zdjęciami i rysunkami złożeniowymi.
Instrukcje i poradniki wydawnictwa Haynes to najobszerniejsze opracowanie na temat naprawy oraz obsługi samochodów i motocykli.
Poradniki Haynes Manuals zawierają:
- wskazówki i dane eksploatacyjne (bieżąca obsługa pojazdu)
- dane naprawcze (instrukcje krok po kroku)
- wyszukiwanie i diagnozowanie usterek
- dane regulacyjno - naprawcze
- wymiary i wagi
- naprawy poszczególnych podzespołów
- schematy instalacji elektrycznych
- indeks poszczególnych elementów (szybsze wyszukiwanie)
- instrukcja bogato ilustrowana
Wydawnictwo Haynes (Haynes Publishing Group) – brytyjski wydawca znany przede wszystkim z serii poradników motoryzacyjnych zatytułowanych Haynes Owners Workshop Manual (w skrócie nazywanymi Haynes Manuals). Przeznaczone tak dla hobbystów, jak i profesjonalnych mechaników samochodowych podręczniki opisują szczegółowo budowę, obsługę i naprawę popularnych modeli samochodów i motocykli.
Kup Teraz! Instrukcja do ALFA ROMEO ALFASUD I SPRINT, zawiera modele 1974-1988 - zapraszamy!
PŁATNOŚĆ
I WYSYŁKA
PŁATNOŚĆ I WYSYŁKA TOWARU
W chwili obecnej Klient ma do wyboru następujące formy płatności oraz opcje dostawy:
- Przesyłka krajowa
- Przedpłata na konto Płatność można dokonać wpłacając bądź przelewając pieniądze na nasze konto w mBank. Wybierając tę opcję do ceny towaru, należy doliczyć 11,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka pobraniowa Zapłata za zakupiony towar następuje przy odbiorze przesyłki (u listonosza). W tym przypadku do ceny towaru doliczyć należy 15,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka zagraniczna (na terenie Europy) - Jedyną akceptowaną formą płatności w tym przypadku jest wpłata bądź przelew na konto. Koszt wysyłki takiego zamówienia wg cennika Poczty Polskiej uzależniony jest od wagi danej przesyłki. Przed zakupem obowiązkowo wymagany jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta, w celu zważenia przesyłki i wyceny dokładnego kosztu wysyłki.
- Odbiór osobisty - Odbiory osobiste możliwe w siedzibie firmy: ul. Bohaterów Studzianek 13/5; 26-670 Pionki po wcześniejszym kontakcie z Biurem Obsługi Klienta.
Paczki wysyłamy codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Wszystkie ceny są cenami brutto i zawieraja podatek VAT.