OPIS
PRODUKTU
PORADNIK SERWISOWY
DIAGNOSTYKA POKŁADOWA STANDARD OBD II / EOBD
NR 05/2003
Co oznaczają skróty CARB, OBD, OBD2, SAE, ISO i EOBD? Składniki spalin i ich powstawanie. Układy zmniejszające szkodliwość spalin. Interfejs systemów diagnostyki pokładowej. Diagnostyka układów przez złącze OBD.
Motoryzacyjny poradnik serwisowy pt. Diagnostyka pokładowa standard OBD II i EOBD dostępny TYLKO w wersji elektronicznej (CD-ROM)
Od Autora
Stan Kalifornia jest znanym na świecie prekursorem w dążeniu do zachowania czystego powietrza. Do realizacji tego celu została powołana Kalifornijska Rada d. Zasobów Powietrza (Kalifornia Air Resources Bard – CARB). Założyła ona wykorzystanie diagnostyki „własnej” , przeprowadzonej przez pojazd na jego „pokładzie” , stąd określenie diagnostyka pokładowa (On Bard Diagnosis – OBD ). Dzięki tej diagnostyce usterka może być wykryta w miejscu jej powstania. Przepisy normujące taki sposób diagnozowania zostały zdefiniowane po raz pierwszy i nazwane standardem OBD I. Diagnostyka pokładowa tego standardu była obowiązkowa dla samochodów od roku modelowego 1988 (nowe modele samochodów, które w danym roku zostały homologowane i tym samym dopuszczone do sprzedaży – przyp. tłumacza)
W ramach standardu OBD I została nakazana kontrola wszystkich układów samochodu, których praca ma wpływ na skład emitowanych spalin oraz które są połączone elektronicznie (chodzi o połączenia ze sterownikiem silnika lub zespołu napędowego). Kontrola ograniczała się tylko do rozpoznania nieprawidłowego działania. Wykryta usterka musiała być zapisana w pamięci kodów usterek sterownika.
Dla samochodów od roku modelowego 1994, sprzedawanych w USA, obowiązkowa była już diagnostyka pokładowa standardu OBD II . Od dnia 1.01.1996 nie można było już starać się o zwolnienie z obowiązku wyposażenia samochodu w standard OBD II lub odstępstwa od tego systemu. Wyposażenie w system standardu OBD II było obowiązkowe dla samochodów osobowych i lekkich samochodów użytkowych z silnikami ZI , a od roku modelowego 1996 – również dla takich samochodów z silnikami ZS. Systemy te były kontynuacją systemów standard OBD I. Zaostrzeniu uległy kryteria diagnostyki wykonywanej w pojeździe oraz rozszerzyły się jej zakres.
Autor: mgr inż. Stefan Myszkowski
Spis treści:
1. Co oznaczają skróty CARB, OBD, SAE i ISO?
1.1. Co było przed OBD?
1.2. Diagnostyka standardu OBD I
1.3. Od standardu OBD I do standardu OBD II
1.4. Diagnostyka pokładowa standardu OBD II a silniki ZS (Diesla)
1.5. Norma DIN ISO 9141
1.6. Norma DIN ISO 9141-2
1.7. Europejski standard diagnostyki pokładowej
2. Składniki spalin i ich powstawanie
2.1. Spalanie paliw
2.2. Silniki ZS i ZI
2.2.1. Praca silnika ZI
2.2.2. Praca silnika ZS
2.3. Proces spalania w silniku ZI
2.4. Proces spalania w silniku ZS
2.5. Powstawanie i właściwości składników spalin
2.6. Wpływ procesów tworzenia mieszanki i zapłonu w silniku ZI na skład spalin
3. Układy zmniejszające szkodliwość spalin
3.1. Konwerter katalityczny
3.1.1. Dopalanie katalityczne
3.1.2. Zasada pracy konwerterów katalitycznych
3.1.3. Budowa konwertera katalitycznego
3.1.4. Warunki umożliwiające zastosowanie konwertera katalitycznego
3.1.5. Kontrola sprawności konwertera katalitycznego
3.2. Układ regulacji składu mieszanki z sondą lambda
3.2.1. Sondy lambda
3.2.2. Praca układu regulacji składu mieszanki z sondą lambda
3.2.3. Kontrola sprawności konwertera katalitycznego i sond lambda
3.3. Kontrola przebiegu procesu spalania w silniku
3.3.1. Cel kontroli przebiegu procesu spalania w silniku
3.3.2. Sposób przeprowadzania kontroli przebiegu procesu spalania w silniku
3.3.3. Kryteria oceny przebiegu procesu spalania w silniku
3.4. Układ recyrkulacji spalin
3.4.1. Cel stosowania układu
3.4.2. Praca układu
3.4.3. Kontrola układu
3.5. Układ dotłaczania dodatkowego powietrza
3.5.1. Cel stosowania układu
3.5.2. Praca układu
3.5.3. Kontrola układu
3.6. Układ odprowadzenia par ze zbiornika paliwa
3.6.1. Cel stosowania układu
3.6.2. Praca układu
3.6.3. Kontrola układu
3.7. Przykład elektronicznego układu sterowania silnikiem typu Motronic MED 7
3.8. Układ EDC sterowania silnikiem ZS
3.9. Układ wtryskowy silnika ZS typu Common Rail
4. Interfejs systemów diagnostyki pokładowej
4.1. Gniazdko diagnostyczne w systemach diagnostyki pokładowej
4.1.1. Przeznaczenie styków gniazdka diagnostycznego
4.1.2. Miejsce zabudowy gniazdka diagnostycznego
4.2. Komunikacja
4.2.1. Inicjalizacja
4.2.2. Transmisja informacji i danych
4.3. Tester diagnostyczny
4.4. Tryby pracy testera diagnostycznego
4.5. Kod usterki
4.6. Parametry zamrożone
4.7. Rejestracja kodu usterki
4.8. Kasowanie kodu usterki przez program sterownika
4.9. Kasowanie kodów usterek poleceniem z testera diagnostycznego
4.10. Włączenie kontrolki informującej o nieprawidłowej pracy (MIL)
5. Diagnostyka układów przez złącze OBD
5.1. Wykorzystanie informacji z systemu diagnostyki pokładowej
5.2. Tryby pracy skanera
5.2.1. Tryb pracy nr 1
5.2.2. Tryb pracy nr 2
5.2.3. Tryb pracy nr 3
5.2.4. Tryb pracy nr 4
5.2.5. Tryb pracy nr 5
5.2.6. Tryb pracy nr 6
5.2.7. Tryb pracy nr 7
5.2.8. Tryb pracy nr 8
5.2.9. Tryb pracy nr 9
5.3. Postępowanie przy poszukiwaniu przyczyny usterki w samochodach z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBD II/EOBD
5.4. Przykładowa diagnostyka samochodu z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBD II/EOBD testerem diagnostycznym KTS-650
6. Możliwości systemów diagnostycznych
6.1. Standardy systemów diagnostyki pokładowej
6.2. Systemy diagnostyki pokładowej samochodu
6.3. Możliwy zakres diagnostyki układów objętych systemami diagnostyki pokładowej, a urządzenia diagnostyczne
6.4. Cel stosowania systemów diagnostyki pokładowej standardu OBD II/EOBD
7. Lista kodów usterek grupy P0
(ich oznaczenie i definicję określa norma)
Seria Poradnik serwisowy swoją zawartością stanowi kompendium praktycznej, a zarazem nowoczesnej wiedzy warsztatowej. Artykuły o charakterze przeglądowym i szkoleniowym, przygotowane przez znanych już z Auto Moto Serwisu autorów, poruszają zagadnienia z następujących działów:
- elektronika
- elektryka
- diagnostyka
- technologia napraw mechanicznych
- lakiernictwo i blacharstwo
Artykuły zawierają:
- wiele praktycznych informacji z dziedziny budowy i eksploatacji samochodów,
- opisy spotykanych w samochodach rozwiązań technicznych, oparte na unikalnych materiałach fabrycznych i literaturze zagranicznej,
- technologie napraw najnowocześniejszych układów,
- porady ekspertów z branży,
- prezentowanie zagadnień budowlanych i technologicznych, związanych z projektowaniem, wyposażaniem i modernizowaniem warsztatów,
- omówienie zagadnień prawnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
PŁATNOŚĆ
I WYSYŁKA
PŁATNOŚĆ I WYSYŁKA TOWARU
W chwili obecnej Klient ma do wyboru następujące formy płatności oraz opcje dostawy:
- Przesyłka krajowa
- Przedpłata na konto Płatność można dokonać wpłacając bądź przelewając pieniądze na nasze konto w mBank. Wybierając tę opcję do ceny towaru, należy doliczyć 11,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka pobraniowa Zapłata za zakupiony towar następuje przy odbiorze przesyłki (u listonosza). W tym przypadku do ceny towaru doliczyć należy 15,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka zagraniczna (na terenie Europy) - Jedyną akceptowaną formą płatności w tym przypadku jest wpłata bądź przelew na konto. Koszt wysyłki takiego zamówienia wg cennika Poczty Polskiej uzależniony jest od wagi danej przesyłki. Przed zakupem obowiązkowo wymagany jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta, w celu zważenia przesyłki i wyceny dokładnego kosztu wysyłki.
- Odbiór osobisty - Odbiory osobiste możliwe w siedzibie firmy: ul. Bohaterów Studzianek 13/5; 26-670 Pionki po wcześniejszym kontakcie z Biurem Obsługi Klienta.
Paczki wysyłamy codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Wszystkie ceny są cenami brutto i zawieraja podatek VAT.