MOTOWIEDZA - Internetowa Księgarnia Motoryzacyjna
Katalog » SERIE WYDAWNICZE » Pojazdy samochodowe
Witamy w Księgarni Motowiedza! Sprzedajemy literaturę techniczną i motoryzacyjną wydawnictw: Auto, WKŁ, Haynes, Motomarketing i AutoElektro. Oferujemy książki typu sam naprawiam samochód, budowa i eksploatacja oraz obsługa i naprawa. Zapewniamy szybką dostawę oraz konkurencyjne ceny - Serdecznie zapraszamy do zakupów!
Wyszukiwarka


Zaawansowane wyszukiwanie
Koszyk
Twój koszyk jest pusty
Wybierz kategorię
- Dane naprawcze
- Diagnoza i regulacja silnika
LUDZIE TWORZĄCY HISTORIĘ MOTORYZACJI
Wydawnictwo
Towar dnia
115,00 zł
80,16 zł
Ostatnio oglądane
Wybierz markę swojego auta
AUDI książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik CITROEN książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik BMW książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik DAEWOO książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik FIAT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik FORD książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik FSO książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik HONDA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik MAZDA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik MERCEDES książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik OPEL książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik NISSAN książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik PEUGEOT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik RENAULT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik SEAT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik TOYOTA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik SKODA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik VOLKSWAGEN książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik
Język
PolskiEnglish
Informacje o produkcie
PODSTAWY REKONSTRUKCJI WYPADKÓW DROGOWYCH. POJAZDY SAMOCHODOWE
Dostępność: Wysyłka w ciągu 24h
Dostępna ilość: 2
Wydawnictwo: Wydawnictwo WKŁ
Autor
ISBN
978-83-206-1940-9
Liczba stron
360
Oprawa
twarda
Format
B5
Rok wydania
2014 / wydanie uaktualnione
Język
polski
Cena
Ilość
73,50 zł

OPIS
PRODUKTU

PODSTAWY REKONSTRUKCJI WYPADKÓW DROGOWYCH.
Przebieg wypadku drogowego. Mechanika ruchu samochodu w sytuacjach krytycznych. Zasady opisu miejsca wypadku drogowego. Proces hamowania i jego rekonstrukcja. Elementy mechaniki zderzenia. Zderzenie samochodu z pieszym. Analiza czasowo-przestrzenna wypadku drogowego. Analiza wypadków drogowych w warunkach ograniczonej widoczności.

Wypadki drogowe stanowią poważny problem społeczny, a ich rekonstrukcja jest niezwykle istotnym obszarem pracy sądów, prokuratury, policji, firm ubezpieczeniowych oraz osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu drogowego. Wzrastająca liczba zdarzeń drogowych, pociągających z sobą ofiary wśród ludzi i znaczne straty materialne, powoduje koniczność anagażowania do ich analizy coraz większej liczby specjalistów, ekspertów, biegłych i rzeczoznawców. To z kolei wskazuje na rosnącą potrzebę specjalistycznego przygotowania osób zajmujących się tą problematyką do wykonywania takich zadań oraz ich doskonalenia zawodowego. Zagadnienia związane z rekonstrukcją przebiegu wypadków są także istotnym czynnikiem edukacji i profilaktyki w zakresie bezpieczeństwa ruchu

Podręcznik akademicki poświęcony rekonstrukcji wypadków drogowych. Opisano podstawy mechaniki ruchu samochodu w sytuacjach krytycznych oraz przebieg i charakterystykę wypadku drogowego, ze szczególnym uwzględnieniem procesów hamowania, wywracania i zderzenia (także z pieszym). Przedstawiono najważniejsze zagadnienia z zakresu medycyny wypadkowej i biomechaniki. Podano zasady opracowywania opisu i dokumentacji miejsca wypadku. Zaprezentowano stosowane metody analizy jego przebiegu (obliczeniowe, graficzne i wspomagane komputerowo), ilustrując wykład konkretnymi przykładami z praktyki sądowej.
Odbiorcy książki: studenci kierunków samochodowych i transportowych wyższych uczelni technicznych, rzeczoznawcy, biegli sądowi, funkcjonariusze wydziałów ruchu drogowego Policji, prokuratorzy, pracownicy firm ubezpieczeniowych. 

Spis treści:
Wykaz ważniejszych oznaczeń

Przedmowa
Rozdział 1. Ogólna charakterystyka wypadków drogowych
1.1. Pojęcia i określenia
1.2. Klasyfikacja zderzeń
1.3. Statystyka wypadków drogowych i ich przyczyn
Rozdział 2. Przebieg wypadku drogowego
2.1. System człowiek-pojazd-otoczenie
2.2. Proces narastania zagrożenia w sytuacji krytycznej
2.3. Fazy wypadku drogowego
2.4. Przebieg typowych wypadków drogowych
2.4.1. Zderzenie samochodów
2.4.2. Potrącenie pieszego
2.4.3. Zderzenie pojazdu jednośladowego z samochodem
2.5. Kompatybilność pojazdów a przebieg zderzenia
Rozdział 3. Mechanika ruchu samochodu w sytuacjach krytycznych
3.1. Koło jezdne samochodu
3.1.1. Podstawowe informacje techniczne o oponach
3.1.2. Poślizg koła
3.1.3. Siły i momenty działające na koło samochodu
3.1.4. Opór toczenia
3.1.5. Ogólna charakterystyka przyczepności
3.1.6. Przyczepność na mokrej nawierzchni. Aquaplaning
3.2. Siły oporu ruchu pojazdów
3.3. Napędzanie
3.3.1. Wyznaczanie prędkości jazdy i siły napędowej. Przełożenie
3.3.2. Równanie ruchu samochodu
3.3.3. Bilans mocy podczas napędzania
3.4. Ruch swobodny samochodu
3.5. Nacisk kół na drogę. Reakcje normalne
3.6. Rozpędzanie i właściwości trakcyjne
3.6.1. Charakterystyka trakcyjna i zapas siły napędowej
3.6.2. Maksymalne przyspieszenie osiągane podczas rozpędzania
3.7. Hamowanie
3.7.1. Siły działające na pojazd podczas hamowania
3.7.2. Maksymalna siła hamowania. Hamowanie a przyczepność kół do drogi
3.7.3. Przebieg hamowania. Długość drogi hamowania i zatrzymania
3.8. Ruch krzywoliniowy
3.8.1. Promień skrętu
3.8.2. Boczne znoszenie ogumienia i jego wpływ na krzywoliniowy ruch pojazdu
3.8.3. Nadsterowność i podsterowność pojazdu
3.9. Zarzucenie samochodu i osi jezdnych
3.9.1. Wyznaczenie wartości prędkości granicznej
3.9.2. Wpływ nachylenia łuku drogi na prędkość graniczną
Rozdział 4. Zasady opisu miejsca wypadku drogowego
4.1. Oględziny i opis miejsca wypadku
4.1.1. Uwagi ogólne
4.1.2. Ślady na miejscu wypadku
4.1.3. Ślady kół
4.1.4. Zarysowania nawierzchni
4.1.5. Obszary rozrzutu odłamków
4.2. Pomiary na miejscu wypadku i wykonanie szkicu
4.2.1. Uwagi ogólne
4.2.2. Punkty i linie bazowe
4.2.3. Pozycja pojazdu
4.2.4. Pomiar śladów prostoliniowych
4.2.5. Pomiar śladów krzywoliniowych
4.2.6. Pomiar krzywizny jezdni
4.2.7. Pomiar kąta nachylenia jezdni
4.3. Uwagi końcowe
Rozdział 5. Dokumentacja fotograficzna. Fotogrametria
5.1. Optyka kamery fotograficznej
5.2. Dokumentacja fotograficzna
5.2.1. Uwagi ogólne
5.2.2. Czynności wstępne na miejscu wypadku przed przystąpieniem do fotografowania
5.2.3. Informacje na temat kamery oraz zdjęcia źródłowe
5.2.4. Widoki sytuacyjne z dalszej odległości
5.2.5. Widoki ogólne miejsca wypadku
5.2.6. Widoki szczegółowe
5.2.7. Położenia powypadkowe pojazdów  pozycje końcowe ofiar wypadku
5.2.8. Uszkodzenia i odkształcenia pojazdów
5.2.9. Widok z miejsca kierowcy
5.2.10. Zdjęcia nocne
5.3. Rzut środkowy i rzut równoległy prostokątny
5.4. Fotogrametria
5.4.1. Uwagi ogólne
5.4.2. Metoda siatki
5.4.3. Metoda restytucji koła głębokości
Rozdział 6. Proces hamowania i jego rekonstrukcja
6.1. Wiadomości wstępne
6.2. Hamowanie w ruchu prostoliniowym
6.2.1. Zachowanie prostoliniowego toru podczas hamowania
6.2.2. Wyznaczanie długości śladów hamowania
6.3. Ocena prędkości początkowej na podstawie śladów hamowania
6.3.1. Nawierzchnia jednorodna
6.3.2. Nawierzchnia o zróżnicowanej przyczepności
6.4. Hamowanie w krzywoliniowym ruchu samochodu
6.4.1. Wyznaczanie toru ruchu
6.4.2. Obliczenie prędkości jazdy
6.4.3. Obliczenia z wykorzystaniem współczynników korekcyjnych
6.5. Hamowanie z niesprawnym układem hamulcowym
6.5.1. Hamowanie jednej osi kół w samochodzie dwuosiowym
6.5.2. Hamowanie z wykorzystaniem jednego obwodu układu krzyżowego (diagonalnego)
6.6. Hamowanie z układem ABS
6.7. Hamowanie silnikiem
Rozdział 7. Proces wywracania samochodu
7.1. Obliczenie prędkości maksymalnej na łuku drogi
7.2. Obliczenia z uwzględnieniem elastyczności zawieszenia
7.3. Stan równowagi nietrwałej przy wywracaniu. Prędkość krytyczna
7.4. Typowe odkształcenia nadwozia w procesie wywracania
Rozdział 8. Elementy mechaniki zderzenia
8.1. Podstawowe pojęcia i równania mechaniki
8.2. Podstawowe pojęcia mechaniki zderzenia ciał
8.3. Zderzenie centralne i mimośrodkowe
8.4. Ciała gładkie i szorstkie
8.5. Zasada zachowania pędu i krętu
8.6. Współczynnik restytucji
8.7. Energia w układzie zderzających się ciał
Rozdział 9. Analiza procesu zderzenia samochodów
9.1. Wiadomości wstępne
9.2. Model matematyczny zderzenia dwóch samochodów. Równania pędu i krętu
9.3. Oszacowanie masowego momentu bezwładności
9.4. Oszacowanie współczynnika restytucji
9.5. Model matematyczny zderzenia dwóch samochodów. Zapis macierzowy
9.6. Metody energetyczne analizy zderzeń samochodów
9.6.1. Uwagi ogólne
9.6.2. Charakterystyki sztywności nadwozia
9.6.3. Metoda Campbe11a
9.6.4. Rozwinięcie metody Campbe11a. Pojęcia pomocnicze
9.6.5. Siatki energetyczne
9.6.6. Metoda McHenry'ego
9.7. Korekta obliczonych prędkości w rekonstrukcji wypadku drogowego
9.8. Problem zmiany prędkości w analizie zderzenia samochodów
9.8.1. Uwagi ogólne
9.8.2. Definicje zmiany prędkości samochodów w fazie zderzenia
9.8.3. Zmiana prędkości samochodów w zderzeniu czołowym
Rozdział 10. Zderzenie samochodu z pieszym
10.1. Wpływ różnych czynników na bezpieczeństwo pieszego
10.2. Rekonstrukcja wypadku drogowego z udziałem pieszych
10.3. Fazy wypadku z udziałem pieszych
10.4. Konstrukcja przedniej części nadwozia
10.5. Klasyfikacja nadwozi
10.6. Trajektorie pieszego w fazie lotu
10.7. Rozwinięcie pieszego
10.8. Sunięcie pieszego
10.9. Prędkość kolizyjna samochodu a prędkość odrzutu pieszego
10.10. Modele matematyczne
10.10.1. Uwagi ogólne
10.10.2. Modele o postaci sOD = f(v)
10.10.3. Modele o postaci v = f(sOD)
Rozdział 11. Medycyna wypadkowa i biomechanika
11.1. Wiadomości wstępne
11.2. Charakterystyczne cechy ciała ludzkiego
11.3. Typologia i stopień natężenia obrażeń w niektórych rodzajach wypadków
11.4. Odporność ciała na urazy
11.5. Obrażenia szyjnego odcinka kręgosłupa "Whiplash"
11.6. Manekiny i komputerowe modelowanie ludzi
Rozdział 12. Analiza czasowo-przestrzenna wypadku drogowego
12.1. Wiadomości wstępne
12.2. Formy analizy czasowo-przestrzennej
12.2.1. Uwagi ogólne
12.2.2. Analiza czasowo-przestrzenna w formie analitycznej
12.2.3. Analiza czasowo-przestrzenna w formie graficznej
12.3. Uniknięcie potrącenia (najechania)
12.3.1. Uwagi ogólne
12.3.2. Uniknięcie potrącenia - ujęcie analityczne
12.3.3. Uniknięcie potrącenia - interpretacja geometryczna
12.4. Uniknięcie najechania poprzez omijanie
12.5. Czas reakcji kierowcy
12.6. Prędkość ruchu pieszych
Rozdział 13. Urządzenia rejestrujące ruch pojazdów
13.1. Wiadomości wstępne
13.2. Tachografy mechaniczne
13.2.1. Uwagi ogólne
13.2.2. Tolerancje przy zapisie na karcie tachografu
13.2.3. Zapis z karty tachografu w sytuacji szczególnej
13.3. Tachografy cyfrowe
13.4. Inne urządzenia rejestrujące, "czarne skrzynki"
Rozdział 14. Programy komputerowe wspomagające proces rekonstrukcji
14.1. Wiadomości wstępne
14.2. Programy rysunkowe
14.3. Programy fotogrametryczne
14.3.1. PC-Rect
14.3.2. PhotoModeler
14.4. Programy kalkulacyjne
14.4.1. CRASH3
14.4.2. Rec-Tec
14.4.3. Drive3
14.4.4. RWD
14.4.5. Programy do analizy widoczności w warunkach jazdy nocnej
14.5. Programy wspomagające analizę czasowo-przestrzenną
14.5.1. Titan
14.5.2. Slibar+
14.6. Programy symulacyjne
14.6.1 Uwagi ogólne
14.6.2. SMAC
14.6.3. CARAT
14.6.4. V-SIM
14.6.5. Virtual CRASH
14.6.6. PC-Crash
14.6.7. HVE
Rozdział 15. Ocena wiarygodności procesu rekonstrukcji
15.1. Wiadomości wstępne
15.2. Część rekonstrukcyjna ekspertyzy
15.3. Część ocenna ekspertyzy
15.4. Opinie wersyjne
15.5 Rzetelność prac rekonstrukcyjnych
15.6. Taktyka rekonstrukcji zdarzenia
Rozdział 16. Analiza wypadków drogowych w warunkach ograniczonej widoczności
16.1. Podstawy widoczności i zauważania
16.2. Podstawowe jednostki i zależności świetlne, podstawy dostrzegania
16.3. Uproszczone sposoby wyznaczania zasięgu widoczności w światłach mijania
16.4. Zasady opiniowania wypadków drogowych w warunkach nocnych
16.5. Widoczność na łuku drogi
Załączniki
Z1. Podstawy oceny niepewności w obliczeniach związanych z rekonstrukcją wypadku drogowego
Z1.1. Błąd pomiaru bezpośredniego
Z1.2. Błąd a niepewność pomiaru
Z1.3. Parametry zmiennej losowej Xi
Z1.4. Niepewność pomiaru pośredniego
Z1.5. Szacowanie niepewności wielkości wejściowych
Z2. Protokół oględzin miejsca wypadku drogowego
Z3. Przykład akt z postępowania sądowego
Bibliografia

PRODUKTY
POKREWNE

INNI KLIENCI
KUPILI RÓWNIEŻ

ZAPYTAJ O
PRODUKT

Zapytaj o szczegóły
Imię i nazwisko:
E-mail:
Twoje pytanie:
Wpisz kod widoczny na obrazku:
weryfikator

GALERIA

Galeria

PŁATNOŚĆ
I WYSYŁKA

PŁATNOŚĆ I WYSYŁKA TOWARU

W chwili obecnej Klient ma do wyboru następujące formy płatności oraz opcje dostawy:
  • Przesyłka krajowa
    • Przedpłata na konto Płatność można dokonać wpłacając bądź przelewając pieniądze na nasze konto w mBank. Wybierając tę opcję do ceny towaru, należy doliczyć 11,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
    • Przesyłka pobraniowa Zapłata za zakupiony towar następuje przy odbiorze przesyłki (u listonosza). W tym przypadku do ceny towaru doliczyć należy 15,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
  • Przesyłka zagraniczna (na terenie Europy) - Jedyną akceptowaną formą płatności w tym przypadku jest wpłata bądź przelew na konto. Koszt wysyłki takiego zamówienia wg cennika Poczty Polskiej uzależniony jest od wagi danej przesyłki. Przed zakupem obowiązkowo wymagany jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta, w celu zważenia przesyłki i wyceny dokładnego kosztu wysyłki.
  • Odbiór osobisty - Odbiory osobiste możliwe w siedzibie firmy: ul. Bohaterów Studzianek 13/5; 26-670 Pionki po wcześniejszym kontakcie z Biurem Obsługi Klienta.
Paczki wysyłamy codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Wszystkie ceny są cenami brutto i zawieraja podatek VAT.

OPINIE O
PRODUKCIE

Dodaj Komentarz
Ocena
Wpisz kod widoczny na obrazku:
weryfikator
© MOTOWIEDZA. Wszelkie Prawa Zastrzeżone. All Rights Reserved.