MOTOWIEDZA - Internetowa Księgarnia Motoryzacyjna
Promocja! PORADNIK HAYNES DLA SAMOCHODÓW: SAAB 90, SAAB 99 i SAAB 900 (1979-1993) w cenie 180,38 zł !
Witamy w Księgarni Motowiedza! Sprzedajemy literaturę techniczną i motoryzacyjną wydawnictw: Auto, WKŁ, Haynes, Motomarketing i AutoElektro. Oferujemy książki typu sam naprawiam samochód, budowa i eksploatacja oraz obsługa i naprawa. Zapewniamy szybką dostawę oraz konkurencyjne ceny - Serdecznie zapraszamy do zakupów!
Wyszukiwarka


Zaawansowane wyszukiwanie
Koszyk
Twój koszyk jest pusty
Wybierz kategorię
ALBUMY I ENCYKLOPEDIE (0)
BEZPIECZEŃSTWO CZYNNE I BIERNE (0)
BLACHARSTWO I LAKIERNICTWO (0)
- Układ chłodzenia (0)
- Układ elektryczny (0)
- Układ hamulcowy (0)
- Układ kierowniczy (0)
- Układ klimatyzacji (0)
- Układ napędowy (0)
- Układ rozrządu (0)
- Układ smarowania (0)
- Układ zapłonowy (0)
- Układ zasilania (0)
- Zawieszenie samochodu (0)
BUDOWNICTWO LĄDOWE I KOLEJNICTWO (0)
CZASOPISMA I MAGAZYNY (0)
- AUTOELEKTRO (0)
- PORADNIK SERWISOWY (0)
DANE AUTODATA (0)
- Dane diagnostyczne (0)
- Dane naprawcze (0)
- Diagnoza i regulacja silnika (0)
DIAGNOSTYKA I DIAGNOZOWANIE (0)
HISTORIA MOTORYZACJI (0)
INFORMATORY TECHNICZNE BOSCH (0)
- Samoloty (1)
- TECHBOOKS DIY MANUALS (0)
- APRILIA (0)
- BMW (2)
- DUCATI (0)
- GILERA (0)
- HONDA (6)
- KAWASAKI (1)
- PEUGEOT (0)
- PIAGGIO (1)
- SIMSON (0)
- SUZUKI (0)
- TRIUMPH (2)
- VESPA (1)
- YAMAHA (1)
- ALFA ROMEO (0)
- AUDI (2)
- BMW (2)
- CHEVROLET (0)
- CHRYSLER (0)
- CITROEN (0)
- DACIA (0)
- DAEWOO (2)
- DODGE (0)
- FIAT (2)
- FORD (6)
- FSO (0)
- HONDA (0)
- HYUNDAI (0)
- INFINITI (0)
- JAGUAR (0)
- JEEP (0)
- Kia (0)
- LADA (0)
- LAND ROVER (0)
- LEXUS (0)
- MAZDA (2)
- MG (1)
- MINI (0)
- MITSUBISHI (0)
- NISSAN (4)
- OPEL (4)
- PEUGEOT (1)
- PLYMOUTH (0)
- PONTIAC (0)
- RENAULT (0)
- ROVER (0)
- SAAB (1)
- SEAT (1)
- SKODA (1)
- SUZUKI (0)
- TOYOTA (1)
- VOLVO (0)
LOGISTYKA (0)
LUDZIE TWORZĄCY HISTORIĘ MOTORYZACJI (0)
MILITARIA (0)
PODRĘCZNIKI SZKOLNE I AKADEMICKIE (0)
POZOSTAŁE (0)
PRAWO I PRZEPISY W MOTORYZACJI (0)
PRZEWODNIKI I PORADNIKI (0)
SCHEMATY ELEKTRYCZNE SAMOCHODÓW (0)
- Alfa Romeo (0)
- Audi (0)
- Bmw (0)
- Citroen (0)
- Daewoo (0)
- Fiat (0)
- Ford (0)
- Honda (0)
- Hyundai (0)
- Kia (0)
- Lancia (0)
- Mazda (0)
- Mercedes (0)
- Mini Cooper (0)
- Mitsubishi (0)
- Nissan (0)
- Opel (0)
- Peugeot (0)
- Renault (0)
- Rover (0)
- Saab (0)
- Seat (0)
- Skoda (0)
- Ssang Yong (0)
- Subaru (0)
- Suzuki (0)
- Toyota (0)
- Volkswagen (0)
- Volvo (0)
- Autoporadnik (0)
- Budowa, naprawa, eksploatacja (0)
- Eksploatacja i naprawy samochodów (0)
- Jak... (0)
- Opisy techniczne i dane regulacyjne (0)
- Pojazdy samochodowe (0)
- Poradnik użytkownika (0)
- Samochody marzeń (0)
- Katalogi instalacji elektrycznych (0)
SŁOWNIKI MOTORYZACYJNE (0)
SPORT W MOTORYZACJI (0)
TRANSPORT (0)
TUNING (0)
ZAPOWIEDZI WYDAWNICZE (0)
ZESTAWY. TANIE KSIĄŻKI (0)
Wydawnictwo
Ostatnio oglądane
Wybierz markę swojego auta
AUDI książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik CITROEN książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik BMW książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik DAEWOO książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik FIAT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik FORD książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik FSO książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik HONDA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik MAZDA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik MERCEDES książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik OPEL książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik NISSAN książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik PEUGEOT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik RENAULT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik SEAT książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik TOYOTA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik SKODA książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik VOLKSWAGEN książka napraw, instrukcja obsługi i poradnik
Język
PolskiEnglish
Informacje o produkcie
PODSTAWY KONSTRUKCJI PODWOZIA SAMOCHODÓW
Wydawnictwo: Wydawnictwo WKŁ
Autor
ISBN
978-83-206-1400-8
Liczba stron
456
Oprawa
twarda
Format
B5
Język
polski
Cena
Produkt archiwalny

OPIS
PRODUKTU

PODWOZIA SAMOCHODÓW. PODSTAWY KONSTRUKCJI
Zawieszenia i układy napędowe. Opony i koła. Kinematyka i elastokinematyka zawieszeń. Układ kierowniczy. Resorowanie. Podwozie a cały pojazd.

Przegląd najważniejszych zagadnień dotyczących zespołów podwozia samochodów, bogato ilustrowany przykładami rozwiązań konstrukcyjnych, w tym także podwozi samochodów napędzanych na cztery koła. Uwzględniono ogólny układ konstrukcyjny podwozia, dynamikę opon, kinematykę i elastokinematykę zawieszeń, układy kierownicze, dobór elementów sprężystych i tłumiących zawieszeń, dynamikę pojazdu w różnych stanach ruchu, zachowanie stateczności w czasie hamowania, wykorzystanie przyczepności podczas przyspieszania oraz zdolność do pokonywania wzniesień.

Odbiorcy książki: studenci wyższych uczelni technicznych kierunków mechanika o specjalności samochodowej i pokrewnych, słuchacze studiów podyplomowych w zakresie budowy pojazdów samochodowych, inżynierowie o specjalności samochodowej i pokrewnych oraz uczniowie techników samochodowych.

Spis treści:

Przedmowa
Oznaczenia

1. Zawieszenia i układy napędowe
1.1. .Ogólny opis zawieszeń
1.2. Zawieszenia niezależne - opis ogólny
1.2.1. Wymagania
1.2.2. Zawieszenia z podwójnymi wahaczami poprzecznymi 
1.2.3. Zawieszenia z kolumnami prowadzącymi
1.2.4. Zawieszenia tylne z wahaczami wzdłużnymi
1.2.5. Zawieszenia tylne z wahaczami skośnymi
1.2.6. Zawieszenia wielodrążkowe
1.3. Zawieszenia ze sztywną osią i zawieszenia z wahaczami sprzężonymi
1.3.1. Zawieszenia ze sztywną osią
1.3.2. Zawieszenia z wahaczami sprzężonymi
1.4. Klasyczny układ napędowy - silnik z przodu, napędzane koła tylne
1.4.1. Zalety i wady klasycznego układu napędowego
1.4.2. Zawieszenia nie napędzanych kół przednich
1.4.3. Zawieszenia napędzanych kół tylnych
1.5. Silnik umieszczony za lub przed tylną osią
1.6. Napęd przedni
1.6.1. Stosowane rozwiązania
1.6.2. Zalety i wady napędu przedniego
1.6.3. Zawieszenia przednich kół napędzanych
1.6.4. Zawieszenia nie napędzanych kół tylnych
1.7. Napęd wszystkich kół
1.7.1. Zalety i wady
1.7.2. Ręcznie włączany napęd drugiej osi w samochodach osobowych
1.7.3. Ręcznie włączany napęd wszystkich kół w samochodach ciężarowych i terenowych (wielozadaniowych samochodach osobowych)
1.7.4. Stały napęd wszystkich kół z wykorzystaniem zespołów samochodu osobowego o napędzie przednim
1.7.5. Stały napęd wszystkich kół z wykorzystaniem zespołów samochodu z klasycznym układem napędowym
1.7.6. Przegląd rozwiązań układów napędu czterech kół

2. Opony i koła
2.1. Wymagania dotyczące ogumienia

  • Zamienność
  • Wymagania w odniesieniu do samochodów osobowych
  •  Wymagania w odniesieniu do samochodów ciężarowych

2.2. Rodzaje opon
2.2.1. Opony diagonalne
2.2.2. Opony radialne
2.2.3. Opony bez dętkowe czy dętkowe
2.2.4. Stosunek wysokości do szerokości opony
2.2.5. Wymiary opon i ich oznaczenia
2.2.6. Nośność opony a ciśnienie powietrza
2.2.7. Oznaczenia opony na ścianie bocznej
2.2.8. Efektywny obwód toczenia i prędkość jazdy
2.2.9. Wpływ opon na wskazania prędkościomierza
2.2.10. Rzeźba bieżnika
2.3. Koła
2.3.1. Terminologia
2.3.2. Obręcze do samochodów osobowych, dostawczych i ich przyczep
2.3.3. Koła do samochodów osobowych, dostawczych i ich przyczep
2.3.4. Mocowanie kół
2.4. Własności sprężyste
2.5. Niejednorodność budowy
2.6. Opór toczenia
2.6.1. Opór toczenia podczas jazdy na wprost
2.6.2. Opór toczenia w ruchu krzywoliniowym
2.6.3. Pozostałe czynniki
2.7. Współczynnik przyczepności przylgowej i poślizgowej wzdłużnej
2.7.1. Poślizg
2.7.2. Współczynniki przyczepności
2.7.3. Wpływ nawierzchni
2.8. Współczynnik przyczepności poprzecznej
2.8.1. Siły boczne, kąt bocznego znoszenia i współczynnik przyczepności
2.8.2. Charakterystyka sterowności pojazdu
2.8.3. Współczynniki przyczepności i poślizg
2.8.4. Siły boczne na suchej nawierzchni
2.8.5. Wpływ różnych wielkości
2.9. Wypadkowy współczynnik przyczepności
2.10. Moment stabilizacyjny opony i ramię momentu stabilizacyjnego
2.10.1. Moment stabilizacyjny- opis ogólny
2.10.2. Ramię momentu stabilizacyjnego
2.10.3. Czynniki wpływające na moment stabilizacyjny kół przednich
2.11. Moment przechylający opony i przesunięcie punktu przyłożenia sił
2.12. Reakcja na zmianę siły napędowej
2.12.1. Reakcja na zmianę siły napędowej w następstwie zmiany sił pionowych
2.12.2. Reakcja na zmianę siły napędowej wynikająca z momentu stabilizacyjnego opon
2.12.3. Wpływ kinematyki i elastokinematyki

3. Kinematyka i elastokinematyka zawieszeń
3.1. Cel regulacji ustawienia kół
3.2. .Rozstaw osi
3.3. .Rozstaw kół
3.4. Środki bocznego przechyłu i oś bocznego przechyłu 
3.4.1. Terminologia
3.4.2. Oś bocznego przechyłu
3.4.3. Środek bocznego przechyłu zawieszeń niezależnych
3.4.4. Środek bocznego przechyłu zawieszenia ze wzdłużnymi wahaczami sprzężonymi
3.4.5. Środek bocznego przechyłu zawieszenia z osią sztywną
3.5. Kąt pochylenia koła
3.5.1. Wartości kątów pochylenia koła, wartości zalecane
3.5.2. Zmiany kątów pochylenia kół wynikające z kinematyki
3.5.3. Wykreślne wyznaczanie zmian kątów pochylenia kół
3.5.4. Zmiany kątów pochylenia kół wynikające z przechyłów poprzecznych podczas jazdy na zakręcie
3.5.5. Zmiany kątów pochylenia kół wynikające z elastyczności zawieszenia
3.6. .Zbieżność i samosterowność
3.6.1. Kąt zbieżności i odchylenia osi - wartości liczbowe i tolerancje
3.6.2. Zmiana zbieżności wynikająca z kinematyki
3.6.3. Zmiana zbieżności wywołana przechyłami poprzecznymi nadwozia
3.6.4. Zmiana zbieżności i kątów skrętu kół pod działaniem sił bocznych
3.6.5. Zmiana zbieżności pod wpływem sił wzdłużnych
3.7. Kąt skrętu kół i przełożenie układu kierowniczego
3.7.1. Kąt skrętu kół
3.7.2. Średnica zawracania i obrysowa średnica zawracania
3.7.3. Kinematyczne przełożenie układu kierowniczego
3.7.4. Przełożenie dynamiczne układu kierowniczego
3.8. Moment stabilizacyjny układu kierowniczego - opis ogólny
3.9. Kąt pochylenia osi zwrotnicy i promień zataczania
3.9.1. Zależność między kątem pochylenia osi zwrotnicy a promieniem zataczania
3.9.2. Ramię działania siły hamowania
3.9.3. Ramię działania sił wzdłużnych
3.9.4. Zmiany promienia zataczania
3.10. Kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy
3.10.1. Odcinek wyprzedzenia i kąt wyprzedzenia osi zwrotnicy
3.10.2. Kąt wyprzedzenia w ruchu na wprost
3.10.3. Momenty stabilizacyjne podczas jazdy na zakręcie
3.10.4. Zmiany kątów pochylenia koła oraz kątów pochylenia i wyprzedzenia osi zwrotnicy wywołane skrętem kół
3.10.5. Zmiany kąta wyprzedzenia osi zataczania zwrotnicy w zależności od ugięć przedniego zawieszenia
3.10.6. Obrót wspornika tylnego koła w wyniku jego ruchu pionowego
3.10.7. Rozkład siły pionowej wynikający z kąta wyprzedzenia osi zwrotnicy
3.10.8. Wartości regulacyjne i tolerancje
3.11. Przeciwdziałanie przechyłom wzdłużnym nadwozia podczas hamowania i przyspieszania
3.11.1. Terminologia
3.11.2. Przedni środek przechyłu wzdłużnego
3.11.3. Tylny środek przechyłu wzdłużnego
3.12. Pomiary geometrii podwozia
3.12.1. Oprzyrządowanie do pomiaru i kontroli geometrii podwozia
3.12.2. Pomiar zmian kątów wyprzedzenia i pochylenia osi obrotu zwrotnicy, pochylenia koła oraz zbieżności

4. Układ kierowniczy
4.1. Budowa układu kierowniczego
4.1.1. Wymagania 
4.1.2. Układ kierowniczy w przypadku niezależnego zawieszenia kół
4.1.3. Układ kierowniczy w przypadku sztywnej osi przedniej
4.2. Zębatkowa przekładnia kierownicza
4.2.1. Zalety i wady
4.2.2. Odmiany rozwiązań konstrukcyjnych
4.2.3. Zębatkowa przekładnia kierownicza bez wspomagania z drążkami poprzecznymi mocowanymi do końców listwy zębatej
4.2.4. Zębatkowa przekładnia kierownicza bez wspomagania z drążkami poprzecznymi mocowanymi w środku listwy zębatej
4.3. Układ kierowniczy z przekładnią śrubowo-kulkową 
4.3.1. Zalety i wady
4.3.2. Przekładnia śrubowo-kulkowa
4.4. Układy kierownicze ze wspomaganiem
4.4.1. Hydrauliczne układy wspomagania 
4.4.2. Układy kierownicze ze wspomaganiem elektrohydraulicznym 
4.4.3. Układy kierownicze ze wspomaganiem elektrycznym
4.5. Kolumna kierownicy
4.6. Tłumik układu kierowniczego
4.7. Kinematyka układu kierowniczego
4.7.1. Wpływ rodzaju i położenia przekładni kierowniczej
4.7.2. Trapez i trójkąt układu kierowniczego
4.7.3. Drogości i położenie drążków poprzecznych 

5. Resorowanie
5.1. Wymagania dotyczące komfortu
5.1.1. Komfort związany z pionowymi drganiami nadwozia
5.1.2. Komfort związany z toczeniem się kół
5.1.3. Przeciwdziałanie przenoszeniu się drgań własnych zespołu napędowego
5.2. Masy, częstotliwości drgań własnych i współczynniki sztywności
5.3. .Masy i obciążenia osi
5.3.1. Masa własna pojazdu
5.3.2. Dopuszczalna masa całkowita
5.3.3. Dopuszczalna ładowność
5.3.4. Masa konstrukcyjna
5.3.5. Dopuszczalne obciążenia osi
5.3.6. Rozkład obciążenia na osie wg ISO 2416
5.4. Charakterystyki sztywności zawieszeń 
5.4.1. Zawieszenie przednie
5.4.2. Zawieszenie tylne
5.4.3. Charakterystyka sztywności zawieszenia a zachowanie się pojazdu w ruchu krzywoliniowym
5.4.4. Skoki kół w przypadku wahaczy wzdłużnych
5.5. Rodzaje elementów sprężystych
5.5.1. Pneumatyczne i gazowe elementy sprężyste
5.5.2. Stalowe elementy sprężyste
5.5.3. Ograniczniki skoku i dodatkowe elementy sprężyste
5.5.4. Stabilizatory
5.6. Amortyzatory
5.6.1. Sposoby zabudowy
5.6.2. Amortyzatory dwururowe bezciśnieniowe
5.6.3. Amortyzatory dwururowe niskociśnieniowe
5.6.4. Amortyzatory jednorurowe wysokociśnieniowe
5.6.5. Amortyzatory jednorurowe bezciśnieniowe
5.6.6. Wykres pracy amortyzatora i charakterystyka tłumienia
5.6.7. Mocowania amortyzatorów
5.6.8. Ograniczniki skoku i dodatkowe elementy sprężyste
5.7. Zestawy amortyzatorów ze sprężynami
5.8. Kolumny prowadzące
5.8.1. Rozwiązania kolumn prowadzących
5.8.2. Kolumny prowadzące z amortyzatorem dwururowym bezciśnieniowym
5.8.3. Kolumny prowadzące z amortyzatorem dwururowym niskociśnieniowym
5.8.4. Kolumny prowadzące bez sprężyn
5.9. Zmienne tłumienie

6. Podwozie a cały pojazd 408
6.1. Środek masy pojazdu i nadwozia 408
6.1.1. Wpływ położenia środka masy na zachowanie się pojazdu w czasie jazdy 408
6.1.2. Wyznaczanie położenia środka masy pojazdu 410
6.1.3. Masy osi i ich środki mas  415
6.1.4. Masa nadwozia i jego środek masy  415
6.2. Masowe momenty bezwładności 416
6.3. Hamowanie  419
6.3.1. Proces hamowania  419
6.3.2. Stateczność hamowania 421
6.3.3. Obliczanie kąta wzdłużnego przechyłu nadwozia  424
6.3.4. Wpływ środków przechyłu wzdłużnego  428
6.3.5. Współczynnik i kąt przeciwdziałania przechyłowi wzdłużnemu podczas hamowania 431
6.4. Napęd  432
6.4.1. Przyspieszanie 432
6.4.2. Zdolność pokonywania wzniesień  436
6.4.3. Granica poślizgu  437
6.5. Modułowe systemy konstrukcji samochodów  441

Literatura  444
Skorowidz wymienionych w tekście rozwiązań zespołów samochodów według marek  446
Skorowidz firm produkujących wymienione w tekście podzespoły dla przemysłu motoryzacyjnego 448
Skorowidz rzeczowy 450

Książka i podręcznik na temat podwozia samochodów - polecam zakup

PRODUKTY
POKREWNE

INNI KLIENCI
KUPILI RÓWNIEŻ

ZAPYTAJ O
PRODUKT

GALERIA

Galeria

PŁATNOŚĆ
I WYSYŁKA

PŁATNOŚĆ I WYSYŁKA TOWARU

W chwili obecnej Klient ma do wyboru następujące formy płatności oraz opcje dostawy:
  • Przesyłka krajowa
    • Przedpłata na konto Płatność można dokonać wpłacając bądź przelewając pieniądze na nasze konto w mBank. Wybierając tę opcję do ceny towaru, należy doliczyć 11,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
    • Przesyłka pobraniowa Zapłata za zakupiony towar następuje przy odbiorze przesyłki (u listonosza). W tym przypadku do ceny towaru doliczyć należy 15,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
  • Przesyłka zagraniczna (na terenie Europy) - Jedyną akceptowaną formą płatności w tym przypadku jest wpłata bądź przelew na konto. Koszt wysyłki takiego zamówienia wg cennika Poczty Polskiej uzależniony jest od wagi danej przesyłki. Przed zakupem obowiązkowo wymagany jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta, w celu zważenia przesyłki i wyceny dokładnego kosztu wysyłki.
  • Odbiór osobisty - Odbiory osobiste możliwe w siedzibie firmy: ul. Bohaterów Studzianek 13/5; 26-670 Pionki po wcześniejszym kontakcie z Biurem Obsługi Klienta.
Paczki wysyłamy codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Wszystkie ceny są cenami brutto i zawieraja podatek VAT.

OPINIE O
PRODUKCIE

Dodaj Komentarz
Ocena
Wpisz kod widoczny na obrazku:
weryfikator
© MOTOWIEDZA. Wszelkie Prawa Zastrzeżone. All Rights Reserved.