OPIS
PRODUKTU
LAKIERNICTWO SAMOCHODOWE
Autorzy przedstawili w podręczniku aktualny stan wiedzy dla ludzi kształcących się w zawodzie lakiernika oraz blacharza samochodowego, o stosowanych w praktyce technologiach, korzystając z pomocy profesjonalnych warsztatów i zakładów
O pracy z książką : W trosce o najbardziej łatwe i pełne przyswojenie zawartej w książce wiedzy dołożono starań, aby układ materiału był możliwie przejrzysty. W celu ułatwienia odbioru zastosowano wyróżnienia graficzne tj, dużą czcionkę, kolor, oraz stylistyczne, tj. krótkie zdania, streszczenie w punktach
Spis treści :
1. Przygotowanie podłoży metalowych
1.1 Metale
1.1.1 Metale żelazne
1.1.1.1 Stal
1.1.1.2 Materiały żeliwne
1.1.2 Metale nieżeliwne
1.1.2.1 Metale lekkie
1.1.2.2 Metale ciężkie
1.1.3 Metalowe materiały złożone
1.2 Korozja i ochrona przed korozją
1.2.1 Korozja
1.2.1.1 Korozja chemiczna
1.2.1.2 Korozja elektrochemiczna
1.2.2 Stopień zardzewienia
1.2.3 Normowane stopnie czystości powierzchni stalowych
1.2.4 Niektóre sposoby zabezpieczenia przed korozją
1.2.4.1 Fosfatowanie
1.2.4.2 Cynkowanie
1.2.4.3 Chromowanie
1.3 Metody obróbki podłoży metalowych
1.3.1 Czyszczenie podłoży metalowych
1.3.1.1 Odkurzanie podłoży metalowych
1.3.1.2 Odtłuszczanie podłoży metalowych
1.3.1.3 Czyszczenie podłoży metalowych metodą szlifowania
1.3.1.4 Kąpiel w detergencie
1.3.2 Szlifowanie podłoży metalowych
1.3.2.1 Materiały ścierne
1.3.2.2 Rodzaj szlifów
1.3.2.3 Szlifowanie powierzchni
1.3.3 Odrdzewianie podłoży metalowych
1.3.3.1 Fizyczne metody odrdzewiania
1.3.3.2 Chemiczne metody odrdzewiania
1.3.4 Usuwanie powłok z podłoży metalowych
1.4 Materiały ścierne na nośnikach
1.4.1 Ścierniwa
1.4.1.1 Rodzaje ścierniw
1.4.1.2 Ziarnistość ścierniwa
1.4.1.3 Równomierność krycia ścierniwa
1.4.2 Nośniki ziarna ściernego
1.4.2.1 Nośniki ziarna ściernego z papieru
1.4.2.2 Nośniki ziarna ściernego z tkaniny i włókniny
1.4.2.3 Nośniki ziarna ściernego z papieru i tkaniny
1.4.2.4 Nośniki ziarna ściernego z fibry
1.4.2.5 Nośniki ziarna ściernego z folii
1.4.3 Spoiwa materiałów ściernych
1.4.4 Dodatkowa powłoka w materiałach ściernych
1.5 Narzędzia do obróbki powierzchni metalowych
1.5.1 Narzędzia czyszczące
1.5.1.1 Szczotka czyszcząca
1.5.1.2 Ręczniki do czyszczenia
1.5.1.3 Specjalne szczotki
1.5.2 Narzędzia szlifierskie
1.5.2.1 Szlifierka kątowa
1.5.2.2 Szlifierka mimośrodowa
1.5.2.3 Szlifierka obrotowa
1.5.2.4 Szlifierka oscylacyjna
1.5.2.5 Szlifierka trójkątna
1.5.2.6 Klocki do szlifowania
1.5.3 Narzędzia do odrdzewiania i mechaniczne systemy odrdzewiania
1.5.3.1 Narzędzia do odrdzewiania
1.5.3.2 Mechaniczne systemy odrdzewiania
1.5.4 Narzędzia do usuwania powłok
1.5.5 Przyrządy do mocowania
1.5.5.1 Statyw na kółkach
1.5.5.2 Stojaki drewniane i metalowe
1.5.5.3 Stojak lakierniczy
1.6 Rysunki techniczne
1.6.1 Linie na rysunkach technicznych
1.6.2 Wymiarowanie na rysunkach technicznych
1.6.3 Tabliczka rysunkowa na rysunkach technicznych
1.7 Ćwiczenia praktyczne
2. Obróbka podłoży niemetalowych
2.1 Niemetale
2.1.1 Surowce naturalne
2.1.1.1 Drewno
2.1.1.2 Skóra
2.1.1.3 Włókna naturalne
2.1.2 Tworzywa sztuczne
2.1.2.1 Nieorganiczne tworzywa sztuczne
2.1.2.2 Organiczne tworzywa sztuczne
2.1.2.2.1 Półsyntetyczne organiczne tworzywa sztuczne
2.1.2.2.2 W pełni syntetyczne organiczne tworzywa sztuczne
2.1.3 Materiały pomocnicze
2.1.3.1 Smary
2.1.3.2 Ciecze chłodząco-smarujące
2.1.3.3 Materiały ścierne
2.1.3.4 Topniki
2.2 Kompozyty
2.2.1 Materiały płytowe
2.2.2 Kompozyty o wzmocnionych cząsteczkach
2.2.3 Kompozyty o wzmocnionych włóknach
2.3 Wady podłoży niemetalowych
2.3.1 Wady i uszkodzenia drewna
2.3.1.1 Wady drewna
2.3.1.2 Porażenia drewna
2.3.1.3 Błędy popełnione podczas obróbki drewna
2.3.1.4 Zużycie drewna
2.3.1.5 Ochrona drewna
2.3.2 Utrata elastyczności papieru i tekstyliów naturalnych
2.3.3 Starzenie się tworzyw sztucznych
2.3.4 Zużycie się szkła
2.4 Obróbka tworzyw sztucznych
2.4.1 Czyszczenie powierzchni ze środków zapobiegających przyleganiu i wygrzewanie uplastyczniające
2.4.2 Szlifowanie tworzyw sztucznych
2.4.3 Czyszczenie tworzyw sztucznych
2.5 Obróbka drewna
2.6 Ustawy rozporządzenia i wytyczne
2.6.1 Ustawy o ochronie środowiska
2.6.2 Rozporządzenie o ochronie przed substancjami niebezpiecznymi
2.6.3 Wytyczne dotyczące zapobiegania wypadkom
2.6.3.1 Zapobieganie wypadkom podczas użytkowania urządzeń elektrycznych
2.6.3.2 Zapobieganie wypadkom podczas prac na drabinie
2.6.3.3 Zapobieganie wypadkom podczas pracy na rusztowaniu
2.7 Ćwiczenia praktyczne
3. Tworzenie powierzchni i obiektów
3.1 Maskowanie i zasłanianie
3.2 Ustalanie i znakowanie uszkodzeń
3.3. Gruntowanie
3.3.1 Przygotowanie do gruntowania
3.3.2 Natrysk podkładu gruntującego
3.3.3 Materiały do gruntowania
3.3.4 Pistolet natryskowy
3.3.4.1 Pistolety natryskowe różniące się ze względu ma materiał natryskowy
3.3.4.2 Pistolety natryskowe różniące się ze względu na sposób zasilania materiałem natryskowym
3.3.4.3 Pistolety natryskowe różniące się ze względu na ciśnienie wewnątrz dyszy
3.3.4.4 Czyszczenie i konserwacja pistoletów natryskowych
3.3.5 Stanowisko natryskowe
3.4 Szpachlowanie
3.4.1 Postępowanie przy szpachlowaniu
3.4.1.1 Mieszanie i nanoszenie masy szpachlowej
3.4.1.2 Suszenie nałożonej warstwy szpachli
3.4.1.3 Szlifowanie nałożonej powłoki szpachli
3.4.1.4 Szpachlowanie wykończeniowe
3.4.2 Materiały do szpachlowania
3.4.3 Narzędzia do szpachlowania
3.5 Podkładowanie wypełnianjące
3.5.1 Podkład wypełniający grubowarstwowy
3.5.2 Podkład mokro na mokro
3.6 Natrysk lakieru kontrolnego
3.7 Ponowne oklejanie pojazdu
3.8 Ćwiczenia praktyczne
4 Kształtowanie powierzchni
4.1 Światło i kolor
4.1.1 Definicja koloru
4.1.2 Światło
4.1.3 Mieszanie kolorów poprzez dodawanie
4.1.4 Refleksja i absorpcja
4.1.4.1 Refleksja
4.1.4.2 Absorpcja
4.1.5 Substraktywne mieszanie barw
4.2 Porządkowanie barw
4.2.1 Podział pigmentów według ich zmieszania
4.2.1.1 Kolory podstawowe
4.2.1.2 Barwy drugorzędne
4.2.1.3 Barwy trzeciorzędne
4.2.1.4 Dalsze barwy mieszane
4.2.2 Systemy porządkowania barw
4.2.2.1 Krąg barw
4.2.2.2 Katalogi barw
4.3 Rodzaje i modyfikacje czcionek
4.3.1 Klasyfikacja czcionek
4.3.2 Modyfikacja czcionek
4.3.3 Wielkość czcionki i podział powierzchni
4.4 Przedstawienie przedmiotów
4.4.1 Przestrzenne przedstawienie przedmiotów
4.4.1.1 Przedstawienie perspektywiczne
4.4.1.2 Przedstawienie aksonometryczne
4.4.2 Przedstawienie poszczególnych powierzchni przedmiotu
4.4.2.1 Przedstawienie przedmiotu w rzutach
4.4.2.2 Rozwinięcie i złożenie
4.5 Powiększenie i pomniejszenie
4.5.1 Konstruktywna metoda powiększenia
4.5.2 Metoda rastrowa
4.5.3 Powiększenie za pomocą przyrządów optycznych
4.5.4 Czynnik powiększenia
4.5.5 Liczenie ze skalą
4.6 Projektowanie
4.6.1 Rozmieszczenie tekstu
4.6.2 Połączenie tekstu i rysunku
4.6.3 Wykonywanie napisów
4.7 Prezentacja projektów
4.8 Wykonywanie napisów na pojazdach
4.8.1 Foliowe napisy samoprzylepne
4.8.2 Folia szablonowa
4.9 Ćwiczenia praktyczne
5. Nakładanie pierwszej powłoki
5.1 Warunki nakładania pierwszej powłoki
5.2 Składniki lakieru samochodowego
5.2.1 Spoiwa w lakierze samochodowym
5.2.2 Barwniki w lakierze samochodowym
5.2.2.1 Barwniki rozpuszczalne
5.2.2.2 Barwniki nierozpuszczalne
5.2.3 Rozcieńczalnik w lakierze samochodowym
5.2.3.1 Woda jako rozcieńczalnik w lakierze samochodowym
5.2.3.2 Rozpuszczalniki organiczne w lakierach samochodowych
5.2.3.3 Środki ochrony indywidualnej
5.2.4 Dodatki
5.3 Podział lakierów samochodowych
5.3.1 Podział lakierów samochodowych ze względu na rodzaj rozcieńczalnika
5.3.1.1 Lakiery zawierające wodę
5.3.1.2 Lakiery o zredukowanej ilości rozcieńczalnika
5.3.1.3 Lakiery rozcieńczalne w rozcieńczalniku
5.3.1.4 Farba proszkowa
5.3.2 Podział lakierów samochodowych ze względu na rodzaj spoiwa
5.3.2.1 Lakier i farba olejowa
5.3.2.2 Lakier i emalia alkidowa
5.3.2.3 Lakier i emalia nitrocelulozowa
5.3.2.4 Lakier spirytusowy i farba szelakowa
5.3.2.5 Emalia kauczukowa
5.3.2.6 Emalia silikonowa
5.3.2.7 Lakier bitumiczny
5.3.2.8 Lakier polimerowy
5.3.2.9 Lakier i emalia poliuretanowa
5.3.2.10 Lakier i emalia poliestrowa nienasycona
5.3.2.11 Lakier poliakrylowy
5.3.2.12 Lakier i emalia epoksydowa
5.3.3 Podział lakierów ze względu na sposób schnięcia
5.3.3.1 Lakiery schnące oksydacyjnie
5.3.3.2 Lakiery schnące na powietrzu
5.3.3.4 Lakiery suszone w piecu
5.3.3.5 Lakiery wypalane
5.3.3.6 Lakiery i emalie kwasoutwardzalne
5.3.3.7 Lakiery utwardzone
5.3.4 Podział lakierów ze względu na rodzaj podłoża
5.3.4.1 Lakier do metalu
5.3.4.2 Lakier do tworzyw sztucznych
5.3.4.3 Lakier do drewna
5.3.4.4 Lakier do tekstyliów
5.3.5 Podział lakierów ze względu na liczbę komponentów
5.3.5.1 Lakier jednoskładnikowy
5.3.5.2 Lakier dwuskładnikowy
5.3.6 Podział lakierów ze względu na wygląd i strukturę powierzchni
5.3.6.1 Lakier niemetaliczny
5.3.6.2 Lakier bezbarwny
5.3.6.3 Lakier dekoracyjny
5.4 Parametry lakieru samochodowego
5.4.1 Lepkość natryskowa lakieru
5.4.2 Zawartość lotnych substancji organicznych
5.4.3 Zawartość ciał stałych
5.4.4 Wydajność
5.4.5 Zużycie materiałów
5.4.6 Grubość suchej powłoki lakierowej
5.4.7 Grubość mokrej powłoki lakierowej
5.4.8 Okres przydatności
5.4.9 Proporcje mieszaniny
5.4.10 Wzory i przykłady obliczania
5.5 Struktura Lakieru samochodowego
5.6 Schnięcie lakieru
5.6.1 Stopienie wyschnięcia
5.6.2 Rodzaje schnięcia
5.6.2.1 Fizyczne schnięcie lakieru
5.6.2.2 Chemiczne schnięcie lakieru
5.6.2.3 Mieszane schnięcie lakieru
5.6.3 Urządzenia do suszenia lakieru
5.6.3.1 Kabino-suszarka
5.6.3.2 Lampy suszące na podczerwień
5.6.3.3 Zestaw suszący na podczerwień
5.6.3.4 Dysze do suszenia
5.7 Metody lakiernicze nakładania pierwszej warstwy
5.7.1 Metoda natryskowa
5.7.2 Natryskiwanie bezpośrednie
5.7.3 Natryskiwanie mieszane (spraymix)
5.7.4 Malowanie natryskowe RP
5.7.5 Malowanie natryskowe HVLP
5.7.6 Zasada natryskiwania
5.8 Przyrządy i urządzenia do nanoszenia pierwszego lakieru
5.9 Kontrola lakieru
5.9.1 Kontrola lakieru pod kątem wad lakierniczych
5.9.2 Sprawdzanie grubości powłoki lakieru
5.9.2.1 Ustalanie grubości mokrej powłoki
5.9.2.2 Ustalanie grubości suchej powłoki
5.9.3 Sprawdzanie koloru
5.9.4 Sprawdzanie siły krycia lakieru
5.10 Usuwanie odpadów
5.11 Ćwiczenia praktyczne
6. Naprawa
6.1 Kontrola
6.1.1 Kontrola subiektywna
6.1.2 Kontrola obiektywna
6.1.2.1 Mierzenie
6.1.2.2 Wzorcowanie
6.1.3 Przyrządy kontrolne
6.1.3.1 Przyrządy pomiarowe
6.1.3.1.1 Wzorzec jednostki miary
6.1.3.1.2 Przyrządy pomiarowe wskazujące
6.1.3.2 Sprawdzanie jako metoda kontroli
6.1.3.3 Błędy podczas kontroli
6.2 Demontaż i montaż elementów karoserii
6.2.1 Demontaż
6.2.1.1 Rozdzielanie
6.2.1.1.1 Cięcie dwiema krawędziami tnącymi
6.2.1.1.2 Cięcie krawędzią o kształcie klina
6.2.1.2 Skrawanie ostrzami o geometrycznie określonej formie
6.2.1.2.1 Piłowanie
6.2.1.2.2 Wiercenie
6.2.1.2.3 Gwintowanie
6.2.1.2.4 Frezowanie
6.2.1.3 Skrawanie za pomocą narzędzi o geometrycznie nieokreślonej formie
6.2.1.3.1 Szlifowanie
6.2.1.3.2 Przecinanie za pomocą szlifierki
6.2.1.4 Obróbka ubytkowa
6.2.1.5 Rozmontowywanie
6.2.1.6 Rozdzielanie przez czyszczenie
6.2.2 Montowanie
6.2.2.1 Połączenia rozłączne
6.2.2..1 Połączenia nierozłączne
6.2.2.2.1 Nitowanie
6.2.2.2.2 Spawanie
6.2.2.2.3 Lutowanie
6.2.2.2.4 Klejenie
6.3 Obróbka plastyczna metalu
6.3.1 Podstawy obróbki plastycznej
6.3.2 Obróbka plastyczna przez wginanie
6.3.3 Obróbka plastyczna przez prostowanie
6.3.3.1 Prostowanie mechaniczne
6.3.3.2 Prostowanie termiczne
6.3.3.3 Prostowanie mechaniczno-termiczne
6.4 Naprawa elementów konstrukcji z tworzyw sztucznych
6.4.1 Termiczne przywracanie kształtu
6.4.2 Klejenie tworzyw sztucznych
6.4.3 Spawanie tworzyw sztucznych
6.4.4 Laminowanie ręczne
6.5 Szyby samochodowe
6.5.1 Rodzaje szyb samochodowych
6.5.1.1 Szkło hartowanie
6.5.1.2 Szkło klejone
6.5.2 Demontaż szyb samochodowych
6.5.3 Wklejanie szyb samochodowych
6.6 Schematy połączeń
6.6.1 Schematy połączeń dla instalacji elektrycznej
6.6.1.1 Schemat zasadniczy
6.6.1.2 Schemat montażowy
6.6.1.3 Schemat obwodowy
6.6.2 Schemat połączeń instalacji hydrauliczno-pneumatycznej
6.6.2.1 Rodzaje instalacji
6.6.2.1.1 Instalacje aeromechaniczne
6.6.2.1.2 Instalacje hydromechaniczne
6.6.2.2 Układ schematów połączeń instalacji hydrauliczno-pneumatycznej
6.7 Ćwiczenia praktycznej
7. Lakierowanie naprawcze
7.1 Przyczyny i rodzaje uszkodzeń lakieru
7.2 Kontrola starego lakieru
7.2.1 Test odrywania taśmy klejącej
7.2.2 Kontrola przekroju
7.2.3 Test szlifowania
7.2.4 Test rozcieńczalnika
7.2.5 Próba paznokciem
7.3 Ustalenie odcienia lakieru oryginalnego
7.3.1 Kod koloru
7.3.2 Wzorce odcieni
7.3.3 Elektroniczny pomiar odcienia
7.4 Rozpoznawanie systemów lakierniczych
7.4.1 Rozpoznawanie niemetalicznego systemu lakierniczego
7.4.2 Rozpoznawanie metalicznego systemu lakierniczego
7.4.3 Rozpoznawanie trójwarstwowego systemu lakierniczego z zabarwieniem lakieru podkładowego
7.4.4 Rozpoznawanie trójwarstwowego systemu lakierniczego z zabarwieniem lakieru bezbarwnego
7.4.5 Rozpoznawanie systemu lakierniczego sporządzonego według własnej receptury
7.4.6 Rozpoznawanie systemów lakierniczych Slurry, proszkowych i utwardzanych promieniowaniem UV
7.4.7 Rozpoznawanie systemów lakierniczych odpornych na zarysowania
7.5 Rozpoznawanie spoiw powłok lakierniczych
7.5.1 Rozpoznawanie spoiw nitrocelulozowego
7.5.2 Rozpoznawanie spoiw z żywicy alkidowej
7.5.3 Rozpoznawanie spoiw z termoplastycznej żywicy akrylowej
7.5.4 Rozpoznawanie spoiw akrylowych i poliuretanowych
7.6 Oklejanie przed lakierowaniem naprawczym
7.6.1 Materiały do przykrycia
7.6.2 Taśma klejąca
7.7 Metody lakierowania naprawczego
7.7.1 Lakierowanie całkowite
7.7.2 Lakierowanie częściowe
7.7.2.1 Lakierowanie części powierzchni elementu karoserii
7.7.2.2 Całkowite lakierowanie elementów karoserii
7.8 Ochrona przed korozją
7.9 Materiały do lakierowania naprawczego
7.9.1 Lakiery do lakierowania naprawczego
7.9.1.1 Gotowe lakiery
7.9.1.2 Lakiery wodorozcieńczalne
7.9.3 Materiały Medium-, High- i Very-High-Solid
7.9.1.4 Materiały utwardzalne promieniowaniem UV
7.9.1.5 Lakiery nitro-kombi
7.9.2 Utwardzacze
7.9.3 Dodatki uszlachetniające
7.9.4 Rozcieńczalniki do cieniowania
7.9.5 Rozcieńczalniki
7.9.6 Dodatek uelastyczniający
7.9.7 Aktywator
7.9.8 Zmywacz
7.9.9 Woda demineralizowana
7.10 Wartości graniczne miejsca pracy
7.11 Mieszalnia lakierów
7.12 Dopasowanie odcienia lakieru
7.12.1 Dopasowanie lakieru z mieszalnika
7.12.2 Dobarwianie
7.12.3 Cieniowanie
7.13 Narzędzia i urządzenia do lakierowania naprawczego
7.13.1 Stojak lakierniczy
7.13.2 Suszarka promiennikowa IR
7.14 Lakierowanie naprawcze
7.14.1 Lakierowanie naprawcze w zależności od podłoża
7.14.1.1 Lakierowanie naprawcze podłoża ze stali
7.14.1.2 Lakierowanie naprawcze podłoża pokrytego cynkiem
7.14.1.3 Lakierowanie naprawcze podłoża ze stopu aluminiowego do przeróbki plastycznej
7.14.1.4 Lakierowanie naprawcze podłoża pokrytego cyną
7.14.1.5 Lakierowanie naprawcze podłoży z tworzyw sztucznych
7.14.2 Lakierowanie naprawcze w zależności od starej powłoki lakierniczej
7.15 Błędy lakiernicze
7.16 Prace wykończeniowe
7.17 Ćwiczenia praktyczne
8. Kształtowanie obiektów
8.1 Środki do formowania
8.2 Kontrasty barwy
8.2.1 Kontrast barw w sobie
8.2.2 Kontrast jasny-ciemny
8.2.3 Kontrast kolorowy-niekolorowy
8.2.4 Kontrast zimny-ciepły
8.2.5 Kontrast dopełniający
8.2.6 Kontrast jakościowy
8.2.7 Kontrast ilościowy
8.2.8 Kontrast symultaniczny
8.2.9 Kontrast sukcesywny
8.3 Plan barwienia
8.4 Harmonia barw
8.5 Współgranie barw
8.5.1 Współgranie dwóch barw
8.5.2 Współgranie trzech barw
8.5.3 Współgranie czterech barw
8.6 Intensywność barwy
8.7 Jasność barw
8.8 Połysk
8.9 Przyzwyczajenia wzrokowe
8.9.1 Forma i kształt
9.9.2 Postrzeganie
9.9.3 Widzenie przestrzenne
9.9.4 Uzupełnienia i redukcja
9.9.5 Poziomo i pionowo
9.9.6 Środek optyczny i wyrównanie optyczne
8.9.7 Symetria
8.9.9 Kierunek czytania
8.9.10 Światło i cień
8.9.11 Wizualna siła ciężkości
8.10 Folie
8.10.1 Folie do oklejania pojazdów
8.10.1.1 Wymagania w stosunku do foli
8.10.1.2 Rodzaje folii
8.10.1.3 Przyklejanie foli
8.10.2 Przyrządy i narzędzia do przyklejania foli
8.10.2.1 Ploter do cięcia
8.10.2.2 Komputer z grafiką wektorową i oprogramowaniem do cięcia
8.10.2.3 Narzędzia do przyklejania folii
8.10.2.4 Wyrównanie, przenoszenie i naciąganie napisów i motywów foliowych
8.11 Lakierowanie natryskowe
8.12 Linie ozdobne, paski ozdobne i pola ozdobne
8.13 Ćwiczenia praktyczne
9. Zastosowanie metody lakierniczej
9.1 Przygotowanie lakieru samochodowego
9.1.1 Ustalenie odcienia
9.1.2 Mieszanie i dozowanie lakieru
9.2 Przygotowanie karoserii
9.2.1 Ocena karoserii
9.2.2 Odkurzanie i odtłuszczanie karoserii
9.3 Przygotowanie sprężonego powietrza
9.3.1 Sprężarka do wytwarzania sprężonego powietrza
9.3.1.1 Sprężarka tłokowa
9.3.1.2 Sprężarka śrubowa
9.3.2 Zbiornik sprężonego powietrza
9.3.3 Suszarka do przygotowania sprężonego powietrza
9.3.4 Filtr do przygotowania sprężonego powietrza
9.3.5 Układ stabilizacji ciśnienia
9.3.6 Przygotowanie kondensatu ze sprężonego powietrza
9.4 Lakierowanie karoserii
9.4.1 Przygotowanie lakieru samochodowego
9.4.2 Napełnianie i podłączenie pistoletu
9.4.3 Lakierowanie
9.5 Suszenie lakieru samochodowego
9.6 Prace wykończeniowe
9.7 Utylizacja odpadów
9.8 Ćwiczenia praktyczne
10 Lakierowanie efektowne i artystyczne
10.1 Cel lakierowania z efektownego i artystycznego
10.2 Lakierowanie z efektem optycznym
10.2.1 Historia i rozwój pigmentów z efektem optycznym
10.2.2 Efekty optyczne w lakierach
10.2.2.1 Absorpcja i refleksja pigmentów
10.2.2.2 Trwałość barw lakierów z efektem optycznym
10.2.2.3 Współczynnik załamania lakierów z efekem optycznym
10.2.2.4 Interferencja lakierów z efektem optycznym
10.2.3 Pigmenty do lakierowania z efektem optycznym
10.2.3.1 Pigmenty absorpcyjne
10.2.3.2 Pigmenty refleksyjne
10.2.3.3 Pigmenty interferencyjne
10.2.3.4 Pigmenty świetlne
10.2.4 Barwniki do lakierowania z efektem optycznym
10.2.5 Narzędzia do lakierowania z efektem optycznym
10.3 Lakierowanie artystyczne
10.3.1 Metody lakierowania artystycznego
10.3.1.1 Custompainting
10.3.1.2 Chromowanie chemiczne
10.3.1.3 Lakierowanie Bicolour (dwukolorowe)
10.3.1.4 Lakierowanie techniką kropli
10.3.1.5 Lakierowanie techniką owijania
10.3.1.6 Lakierowanie techniką foliową
10.3.1.7 Lakierowanie techniką obrotu
10.3.1.8 Lakierowanie z efektem optycznym obrzęku drewna
10.3.1.9 Lakierowanie wodnym drukiem transferowym
10.3.2 Lakiery do lakierowania specjalnych
10.3.3 Narzędzia do tworzenia specjalnych powłok lakierniczych
10.3.3.1 Pistolety natryskowe
10.3.3.2 Pędzle do malowania linii
10.3.3.3 Zbiornik wodne i myjki
10.4 Ćwiczenia
11. Przygotowanie powierzchni
11.1 Smart Repair
11.1.1 Prostowanie blachy bez lakierowania
11.1.1.1 Metoda dźwigni
11.1.1.2 Metoda ciągnięcia
11.1.2 Naprawa tworzyw sztucznych
11.1.2.1 Klejenie tworzyw sztucznych
11.1.2.2 Spawanie tworzyw sztucznych
11.1.2.3 Laminowanie
11.1.3 Naprawa tekstyliów
11.1.4 Naprawa szyb
11.1.5 Spot-Repair
11.2 Czyszczenie i pielęgnacja powierzchni pojazdów
11.2.1 Mycie powierzchni
11.2.1.1 Mycie samochodu w myjniach samochodowych
11.2.1.2 Ręczne mycie powierzchni zewnętrznych
11.2.1.3 Mycie silnika
11.2.1.4 Czyszczenie podwozia
11.2.1.5 Czyszczenie opon
11.2.2 Usuwanie owadów, smoły i pozostałosci politury
11.2.3 Czyszczenie składanego dachu w kabriolecie
11.2.3.1 Czyszczenie składanego dachu z tkaniny
11.2.3.2 Czyszczenie składanego dachu z tworzyw sztucznych
11.2.4 Czyszczenie elementów z tworzyw sztucznych
11.2.5 Czyszczenie elementów chromowanych
11.2.6 Polerowanie lakieru
11.3 Konserwacja profili zamkniętych
11.4 Sposób ochrony skóry
11.5 Ćwiczenia praktyczne
12. Tworzenie ruchomych nośników reklamy
12.1 Ruchome nośniki reklamy
12.2 Barwy w reklamie
12.2.1 Działanie i symbolika barwy
12.2.2 Barwy o tożsamość branżowa
12.2.3 Barwy a marki samochodów
12.2.4 Barwy samochodów
12.3 Czcionka na ruchomych nośnikach reklamy
12.3.1 Rodzaje i modyfikacja czcionki
12.3.2 Kontrast jasności i barwy między kolorem czcionki a barwą tła
12.3.3 Pozytywne i negatywne oczko czcionki
12.3.4 Tło
12.3.5 Krój pisma
12.3.6 Rodzaj czcionki
12.4 Środki reklamowe
12.4.1 Folia jako nośnik reklamy na samochodzie
12.4.2 Nadruk jako nośnik reklamy na samochodzie
12.4.2.1 Druk cyfrowy na samochodach
12.4.2.2 Sitodruk na samochodach
12.4.2.3 Tworzenie napisów za pomocą wycinania folii
12.5 Corporate Identity
12.5.1 Znak przedsiębiorstwa
12.5.2 Barwy firmy
12.6 Planowanie reklamy
12.7 Podstawy reklamy
12.7.1 Działanie reklamy
12.7.2 Prawda w reklamie
12.7.3 Klarowność reklamy
12.7.4 Ekonomiczność reklamy
12.8 Ustawy i przepisy dotyczące ruchomych nośników reklamy
12.9 Ćwiczenia praktyczne
13. Materiał uzupełniający
13.1 Historia lakiernictwa samochodowego
13.2 Lakierowanie w fabryce samochodów
13.2.1 Zanim będzie można polakierować karoserię
13.2.2 Różnice między zautomatyzowanym lakierowaniem seryjnym a ręcznym lakierowaniem w warsztacie naprawczym
13.2.3 Lakierowanie taśmowe w fabryce samochodów
13.2.3.1 Czyszczenie i sprawdzenie karoserii
13.2.3.2 Szlifowanie karoserii, uszczelnianie spoin, ochrona podwozia i materiały izolacyjne
13.2.3.3 Lakierowanie karoserii
13.2.3.4 Kontrola i prace wykończeniowe
13.3 Podział samochodów
13.3.1 Samochody osobowe
13.3.2 Samochody użytkowe
13.3.2.1 Autobusy
13.3.2.2 Samochody ciężarowe
13.3.2.3 Ciągniki
13.4 Klient
13.4.1 Udział klienta w sukcesie zakładu
13.4.2 Prezencja zakładu
13.4.3 Postawa pracowników wobec klienta
13.4.3.1 Różne zachowania klientów
13.4.3.2 Rozpoznawanie typów klienta
13.4.4 Komunikacja między pracownikiem a klientem
13.4.4.1 Komunikacja werbalna
13.4.4.2 Komunikacja niewerbalna
13.5 Realizacja zleceń
13.5.1 Zlecenie
13.5.1.1 Zlecenie produkcji
13.5.1.2 Zlecenie konserwacji
13.5.2 Proces biznesowy
13.5.2.1 Przebieg procesu biznesowego
13.5.2.2 Zasada naliczania godzin
13.5.3 Praca zespołowa
13.5.3.1 Rodzaje zespołów
13.5.3.2 Praca w zespole
13.5.4 Przyjęcie zlecenia
13.5.4.1 Uzyskanie informacji
13.5.4.2 Planowanie pracy
13.5.4.3 Realizacja zlecenia
13.5.5 Jakość
13.6 Ochrona pracy
13.6.1 Podstawowe obowiązki pracodawcy w zakresie ochrony pracy
13.6.2 Obowiązki i prawa pracowników
13.6.3 Kontrola ochrony pracy
13.7 Ochrona środowiska
Spis źródeł i rysunków
Skorowidz
Polecamy książkę Lakiernictwo samochodowe w którym znajdziemy nie tylko informacje czysto techniczne dotyczące szeroko rozumianego lakiernictwa w branży samochodowej
PŁATNOŚĆ
I WYSYŁKA
PŁATNOŚĆ I WYSYŁKA TOWARU
W chwili obecnej Klient ma do wyboru następujące formy płatności oraz opcje dostawy:
- Przesyłka krajowa
- Przedpłata na konto Płatność można dokonać wpłacając bądź przelewając pieniądze na nasze konto w mBank. Wybierając tę opcję do ceny towaru, należy doliczyć 11,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka pobraniowa Zapłata za zakupiony towar następuje przy odbiorze przesyłki (u listonosza). W tym przypadku do ceny towaru doliczyć należy 15,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka zagraniczna (na terenie Europy) - Jedyną akceptowaną formą płatności w tym przypadku jest wpłata bądź przelew na konto. Koszt wysyłki takiego zamówienia wg cennika Poczty Polskiej uzależniony jest od wagi danej przesyłki. Przed zakupem obowiązkowo wymagany jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta, w celu zważenia przesyłki i wyceny dokładnego kosztu wysyłki.
- Odbiór osobisty - Odbiory osobiste możliwe w siedzibie firmy: ul. Bohaterów Studzianek 13/5; 26-670 Pionki po wcześniejszym kontakcie z Biurem Obsługi Klienta.
Paczki wysyłamy codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Wszystkie ceny są cenami brutto i zawieraja podatek VAT.