OPIS
PRODUKTU
PORADNIK SERWISOWY
UKŁADY PALIWOWE SYSTEMÓW WTRYSKOWYCH SILNIKÓW ZI.
NR 01/2002
Podział układów paliwowych (SPI, MPI, K, GDI). Budowa i działanie układów paliwowych. Pompy paliwa. Wtryskiwacze. Parametry układu paliwowego.
Motoryzacyjny poradnik serwisowy pt. Układy paliwowe systemów wtryskowych silników ZI dostępny TYLKO w wersji elektronicznej (CD-ROM)
Spis treści:
1. Podział układów paliwowych
1.1. SPI – jednopunktowy wtrysk paliwa
1.2. MPI – wielopunktowy wtrysk paliwa
1.3. K – mechaniczny, ciągły wtrysk paliwa
1.4. GDI – bezpośredni wtrysk paliwa
2. Budowa i działanie układów paliwowych
2.1. SPI – jednopunktowy wtrysk paliwa
2.2. MPI – wielopunktowy wtrysk paliwa
2.3. K-Jetronic – mechaniczny, ciągły wtrysk paliwa
2.4. KE-Jetronic – mechaniczno-elektroniczny, ciągły wtrysk paliwa
2.5. GDI – bezpośredni wtrysk paliwa
3. Pompy paliwa
Budowa pomp, sposób czytania charakterystyk, sposób oznaczania przez producentów, przykłady typowych uszkodzeń
4. Wtryskiwacze
Wpływ niesprawnych wtryskiwaczy na funkcjonowanie silnika, parametry pracy wtryskiwaczy, metody sprawdzania wtryskiwaczy, urządzenia do diagnozowania i obsługi wtryskiwaczy
5. Parametry układu paliwowego
Zakresy norm ciśnień paliw, narzędzia warsztatowe do pomiaru ciśnień paliwa, dokumentacja warsztatowa parametrów układu paliwowego
Od Autorów
Celem niniejszego opracowania jest przekazanie najbardziej niezbędnej wiedzy o budowie i działaniu, metodach weryfikacji podzespołów oraz diagnozowaniu układu paliwowego silników z zapłonem iskrowym, spotykanych w warsztatach mechaniki pojazdowej. Ze względu na różnorodność systemów wtryskowych paliwa i ich stały rozwój na przestrzeni ostatnich 15 lat (bo pojazdy z tego okresu przyjdzie nam obsługiwać i remontować), nie jest łatwo podać kilka prostych recept, na tyle uniwersalnych, by pozwoliły nam w sposób łatwy i tani ten problem rozwiązać.
Podstawowym warunkiem rozumnego postępowania w celu postawienia trafnej diagnozy w możliwie krótkim czasie jest odpowiednio duży zasób wiedzy praktycznej, jaką ma personel warsztatowy. Jest to najważniejszy warunek skutecznej działalności obsługowo-naprawczej. Poziom tej właśnie wiedzy warunkuje ogólny stan świadomości celów, zasad i organizacji pracy współczesnego warsztatu mechaniki pojazdowej. Ostatnie lata pokazują, jak dramatyczna może być sytuacja warsztatu, który dzisiaj nie uniknie już obsługi pojazdów z wyposażeniem elektronicznym, a często z braku elementarnej wyobraźni - trwa na pozycjach wypracowanych przez poprzednie, niekiedy, dziesięciolecia.
Stan ten pogłębia nasze szkolnictwo zawodowe, które „produkuje” absolwentów o poziomie i zakresie wiedzy „stykowo-gaźnikowej”. Brakuje zewnętrznych warunków zmieniających (poprawiających) ten stan rzeczy, zwłaszcza w warsztatach niezależnych. Brak tej ogólnej świadomości, tzw. Świadomości zbiorowej środowiska warsztatowego, paraliżuje - często na wiele lat - właścicieli warsztatów przed podejmowaniem, jak im się przeważnie wydaje, radykalnych kroków, w celu przygotowania warsztatu do obsługi współczesnych pojazdów. Układy paliwowe są dobrym przykładem na wykonanie tych pierwszych kroków we właściwym kierunku.
Jakże często w warsztatach mechanicy nie mają pojęcia o tym, jak od początku do końca i jakimi narzędziami należy się posłużyć, aby diagnoza była „stuprocentowa” i trwała najwyżej godzinę, a nie kilka dni! Najlepsze sukcesy odnoszą te warsztaty, które z żelazną konsekwencją w okresie 2-3 lat, w sposób zrównoważony, przyswajają wiedzę, systematycznie wyposażają warsztat w urządzenia, które będą wykorzystane dzięki zdobytej wiedzy oraz kompletują dokumentację warsztatową zawierającą informacje techniczną o pojazdach.
Problemy w funkcjonowaniu silnika pochodzące od usterek w układzie paliwowym stanowią niemały procent ogólnych awarii pojazdów. Należą też do pracochłonnych, a więc i kosztownych napraw, zwłaszcza, gdy dotyczą wymiany takich podzespołów jak: pompy paliwa, wtryskiwacze, rozdzielacze paliwa lub inne. Pewność o prawidłowym funkcjonowaniu układu paliwowego i poprawności jego parametrów, to dobra baza wyjściowa do dalszej diagnostyki silnika, zwłaszcza w obszarze elektronicznego systemu sterującego dawką paliwa. Jest to nie tylko punkt wyjścia, lecz wielokrotnie podstawowy warunek skutecznej naprawy pojazdu. Brak pewności o poprawności dziabania układu paliwowego, przy skromnych możliwościach diagnostyki systemu elektronicznego, czyni często nasz wielogodzinny wysiłek warsztatowy daremnym z punktu widzenia klienta. Ma on bowiem bardzo proste kryteria oceny: cena usługi, czas jej wykonania i brak poprawek, bo jeżeli już, to często w innym warsztacie. Taką pewność prawidłowości działania daje nam bezpośredni pomiar parametrów układu paliwowego i porównanie ich z danymi w dokumentacji warsztatowej. Dlatego w tym Poradniku znajdują się również opisy narzędzi warsztatowych, takich jak manometry, wakuometry, zestawy do pomiaru ciśnienia paliwa oraz sposoby korzystania z dokumentacji warsztatowej.
Opracowanie to jest wynikiem wieloletniej praktyki warsztatowej i szkoleniowej autorów oraz praktyki warsztatowej realizowanej przez rzesze absolwentów kursów organizowanych przez PPHU Autoelektronika i Centrum Szkolenia Motoryzacji w Poznaniu w latach 1992-2001.
Seria Poradnik serwisowy swoją zawartością stanowi kompendium praktycznej, a zarazem nowoczesnej wiedzy warsztatowej. Artykuły o charakterze przeglądowym i szkoleniowym, przygotowane przez znanych już z Auto Moto Serwisu autorów, poruszają zagadnienia z następujących działów:
- elektronika
- elektryka
- diagnostyka
- technologia napraw mechanicznych
- lakiernictwo i blacharstwo
Artykuły zawierają:
- wiele praktycznych informacji z dziedziny budowy i eksploatacji samochodów,
- opisy spotykanych w samochodach rozwiązań technicznych, oparte na unikalnych materiałach fabrycznych i literaturze zagranicznej,
- technologie napraw najnowocześniejszych układów,
- porady ekspertów z branży,
- prezentowanie zagadnień budowlanych i technologicznych, związanych z projektowaniem, wyposażaniem i modernizowaniem warsztatów,
- omówienie zagadnień prawnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
PŁATNOŚĆ
I WYSYŁKA
PŁATNOŚĆ I WYSYŁKA TOWARU
W chwili obecnej Klient ma do wyboru następujące formy płatności oraz opcje dostawy:
- Przesyłka krajowa
- Przedpłata na konto Płatność można dokonać wpłacając bądź przelewając pieniądze na nasze konto w mBank. Wybierając tę opcję do ceny towaru, należy doliczyć 11,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka pobraniowa Zapłata za zakupiony towar następuje przy odbiorze przesyłki (u listonosza). W tym przypadku do ceny towaru doliczyć należy 15,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka zagraniczna (na terenie Europy) - Jedyną akceptowaną formą płatności w tym przypadku jest wpłata bądź przelew na konto. Koszt wysyłki takiego zamówienia wg cennika Poczty Polskiej uzależniony jest od wagi danej przesyłki. Przed zakupem obowiązkowo wymagany jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta, w celu zważenia przesyłki i wyceny dokładnego kosztu wysyłki.
- Odbiór osobisty - Odbiory osobiste możliwe w siedzibie firmy: ul. Bohaterów Studzianek 13/5; 26-670 Pionki po wcześniejszym kontakcie z Biurem Obsługi Klienta.
Paczki wysyłamy codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Wszystkie ceny są cenami brutto i zawieraja podatek VAT.