OPIS
PRODUKTU
STANDARD OBD II i EOBD DIAGNOSTYKA POKŁADOWA
Poradnik serwisowy nr. 2003/5 Diagnostyka pokładowa standard OBD II/EOBD. Kompendium wiedzy warsztatowej, która oferowana jest w księgarni www.motowiedza.pl
Motoryzacyjny poradnik serwisowy pt. Diagnostyka pokładowa standard OBD II i EOBD dostępny TYLKO w wersji elektronicznej (CD-ROM)
Spis treści
1. Co oznaczają skróty CARB, OBD, SAE i ISO?
1.1. Co było przed OBD?
1.2. Diagnostyka standardu OBD I
1.3. Od standardu OBD I do standardu OBD II
1.4. Diagnostyka pokładowa standardu OBD II a silniki ZS (Diesla)
1.5. Norma DIN ISO 9141
1.6. Norma DIN ISO 9141-2
1.7. Europejski standard diagnostyki pokładowej
2. Składniki spalin i ich powstawanie
2.1. Spalanie paliw
2.2. Silniki ZS i ZI
2.2.1. Praca silnika ZI
Rys. 2.1. Przykładowy skład spalin silnika ZI i zawartości w nich składników szkodliwych (zawartości są podane w % udziału objętościowego)
Rys. 2.2. Zakresy składów mieszanek zasilających silniki ZI
Rys. 2.3. Skład spalin silnika ZI w zależności od wartości współczynnika składu mieszanki λ
2.2.2. Praca silnika ZS
2.3. Proces spalania w silniku ZI
2.4. Proces spalania w silniku ZS
Rys. 2.4. Przykładowy skład spalin silnika ZS i zawartości w nich składników szkodliwych (zawartości są podane w % udziału objętościowego)
2.5. Powstawanie i właściwości składników spalin
2.6. Wpływ procesów tworzenia mieszanki i zapłonu w silniku ZI na skład spalin
3. Układy zmniejszające szkodliwość spalin
3.1. Konwerter katalityczny
Rys. 3.1. Utleniający konwerter katalityczny z pojedynczym złożem
Rys. 3.2. Konwerter katalityczny z dwoma złożami
Rys. 3.3. Trójfunkcyjny konwerter katalityczny
Rys. 3.5. Zakres regulacji składu mieszanki z wykorzystaniem sygnałów sondy lambda oraz redukcja zawartości składników
szkodliwych w spalinach przez trójfunkcyjny konwerter
katalityczny
3.1.1. Dopalanie katalityczne
3.1.2. Zasada pracy konwerterów katalitycznych
3.1.3. Budowa konwertera katalitycznego
3.1.4. Warunki umożliwiające zastosowanie konwertera katalitycznego
3.1.5. Kontrola sprawności konwertera katalitycznego
3.2. Układ regulacji składu mieszanki z sondą lambda
3.2.1. Sondy lambda
Rys. 3.6. Sonda lambda typu napięciowego
Rys. 3.7. Charakterystyka sondy lambda typu napięciowego dla jej różnych temperatur
Rys. 3.8. Charakterystyka prądowa sygnału sondy lambda typu szerokopasmowego, w zależności od wartości współczynnika składu mieszanki
3.2.2. Praca układu regulacji składu mieszanki z sondą lambda
3.2.3. Kontrola sprawności konwertera katalitycznego i sond lambda
Rys. 3.9. 1 - sterownik układu wtryskowego 2 - sonda lambda przed konwerterem katalitycznym
3 - sonda lambda za konwerterem katalitycznym 4 - konwerter katalityczny
Rys. 3.10. Przykładowe przebiegi sygnałów napięciowych sond lambda zamontowanych przed (linia ciągła) i za (linia przerywana) konwerterem katalitycznym o dużej zdolności do magazynowania tlenu, a więc i o dużej sprawności)
Rys. 3.11. Przykładowe przebiegi sygnału napięciowego nowej sondy lambda (linia ciągła) i starej sondy lambda (linia przerywana)
3.3. Kontrola przebiegu procesu spalania w silniku
3.3.1. Cel kontroli przebiegu procesu spalania w silniku
3.3.2. Sposób przeprowadzania kontroli przebiegu procesu spalania w silniku
3.3.3. Kryteria oceny przebiegu procesu spalania w silniku
3.4. Układ recyrkulacji spalin
3.4.1. Cel stosowania układu
Rys. 3.12. Typowy układ recyrkulacji spalin
3.4.2. Praca układu
3.4.3. Kontrola układu
3.5. Układ dotłaczania dodatkowego powietrza
3.5.1. Cel stosowania układu
3.5.2. Praca układu
3.5.3. Kontrola układu
3.6. Układ odprowadzenia par ze zbiornika paliwa
3.6.1. Cel stosowania układu
Rys. 3.13. Typowy układ dotłaczania dodatkowego powietrza
Rys. 3.14. Typowy układ odprowadzenia par ze zbiornika paliwa wraz z dodatkowymi elementami układu, umożliwiającymi jego kontrolę
3.6.2. Praca układu
3.6.3. Kontrola układu
3.7. Przykład elektronicznego układu sterowania silnikiem typu Motronic MED 7
Rys. 3.15. Układ sterowania silnikiem Motronic MED 7, z układem diagnostyki pokładowej
3.8. Układ EDC sterowania silnikiem ZS
Rys. 3.16. Elementy elektronicznego układu sterowania silnikiem ZS (układ EDC)
3.9. Układ wtryskowy silnika ZS typu Common Rail
Rys. 3.17. Elementy układu wtryskowego silnika ZS, typu Common Rail:
4. Interfejs systemów diagnostyki pokładowej
4.1. Gniazdko diagnostyczne w systemach diagnostyki pokładowej
4.1.1. Przeznaczenie styków gniazdka diagnostycznego
Rys. 4.2. Skrzynka przyłączeniowa do gniazdka diagnostycznego systemów diagnostyki pokładowej standardów OBD II/EOBD
4.1.2. Miejsce zabudowy gniazdka diagnostycznego
4.2. Komunikacja
4.2.1. Inicjalizacja
4.2.2. Transmisja informacji i danych
4.3. Tester diagnostyczny
4.4. Tryby pracy testera diagnostycznego
4.5. Kod usterki
4.6. Parametry „zamrożone”
4.7. Rejestracja kodu usterki
4.8. Kasowanie kodu usterki przez program sterownika
4.9. Kasowanie kodów usterek poleceniem z testera diagnostycznego
4.10. Włączenie kontrolki informującej o nieprawidłowej pracy (MIL)
Rys. 4.13. Kontrolka informująca o nieprawidłowej pracy układów samochodu, głównie zespołu napędowego, zamontowana na desce rozdzielczej samochodu, oznaczana skrótem ML (Malfunction Indicatior = wskaźnik nieprawidłowego działania)
5. Diagnostyka układów przez złącze OBD
5.1. Wykorzystanie informacji z systemu diagnostyki pokładowej
5.2. Tryby pracy skanera
Rys. 5.1. Do połączenia testera KTS-650 ze znormalizowanym gniazdkiem diagnostycznym systemów diagnostyki pokładowej standardu OBD II/EOBD można wykorzystać standardowy przewód połączeniowy lub uniwersalną skrzynkę przyłączeniową
5.2.1. Tryb pracy nr 1
5.2.2. Tryb pracy nr 2
5.2.3. Tryb pracy nr 3
5.2.4. Tryb pracy nr 4
5.2.5. Tryb pracy nr 5
5.2.6. Tryb pracy nr 6
5.2.7. Tryb pracy nr 7
5.2.8. Tryb pracy nr 8
5.2.9. Tryb pracy nr 9
5.3. Postępowanie przy poszukiwaniu przyczyny usterki w samochodach z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBD II/EOBD
5.4. Przykładowa diagnostyka samochodu z systemem diagnostyki pokładowej standardu OBD II/EOBD testerem diagnostycznym KTS-650
6. Możliwości systemów diagnostycznych
6.1. Standardy systemów diagnostyki pokładowej
6.2. Systemy diagnostyki pokładowej samochodu
6.3. Możliwy zakres diagnostyki układów objętych systemami diagnostyki pokładowej, a urządzenia diagnostyczne
6.4. Cel stosowania systemów diagnostyki pokładowej standardu OBD II/EOBD
7. Lista kodów usterek grupy P0 (ich oznaczenie i definicją określa norma)
California Air Resources Board – CARB ; On Board Diagnosis – OBD ; Society of Automobile Engineers – SAE ; International Organization for Standardization – ISO ; Udziały poszczególnych składników powietrza i paliwa przy całkowitym i zupełnym spalaniu ; Różnice pomiędzy silnikami ZS i ZI ; Układ wpływający na skład spalin
PŁATNOŚĆ
I WYSYŁKA
PŁATNOŚĆ I WYSYŁKA TOWARU
W chwili obecnej Klient ma do wyboru następujące formy płatności oraz opcje dostawy:
- Przesyłka krajowa
- Przedpłata na konto Płatność można dokonać wpłacając bądź przelewając pieniądze na nasze konto w mBank. Wybierając tę opcję do ceny towaru, należy doliczyć 11,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka pobraniowa Zapłata za zakupiony towar następuje przy odbiorze przesyłki (u listonosza). W tym przypadku do ceny towaru doliczyć należy 15,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka zagraniczna (na terenie Europy) - Jedyną akceptowaną formą płatności w tym przypadku jest wpłata bądź przelew na konto. Koszt wysyłki takiego zamówienia wg cennika Poczty Polskiej uzależniony jest od wagi danej przesyłki. Przed zakupem obowiązkowo wymagany jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta, w celu zważenia przesyłki i wyceny dokładnego kosztu wysyłki.
- Odbiór osobisty - Odbiory osobiste możliwe w siedzibie firmy: ul. Bohaterów Studzianek 13/5; 26-670 Pionki po wcześniejszym kontakcie z Biurem Obsługi Klienta.
Paczki wysyłamy codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Wszystkie ceny są cenami brutto i zawieraja podatek VAT.