OPIS
PRODUKTU
USZCZELKA GŁOWICY SILNIKA
Poradnik Serwisowy nr. 6/2004 Kompendium praktycznej wiedzy warsztatowej dostępny w księgarni www.motowiedza.pl
Uszczelka głowicy silnika jest jednym z elementów zapewniających szczelność skorupy silnika (obok głowicy i kadłuba. Jeśli podczas pracy silnika wystąpi usterka powodująca np. zbyt wysokie temperatury, to może dość do awarii elementów . Uszczelka głowicy jest tutaj najsłabszym ogniwem i jako pierwsza ulega uszkodzeniu. Zdaniem niektórych specjalistów uszczelka głowicy pełni funkcję zadanego „miejsca przełomu”, które zapobiega znaczniejszym szkodom, np. wytopieniu albo wypaleniu denek tłoków. Dlatego też bardzo ważne jest przeprowadzenie za każdym razem dokładnej analizy okoliczności uszkodzenia i ustalenie, a następnie usunięcie rzeczywistej przyczyny usterki. Tylko tak można uniknąć późniejszych reklamacji klientów i napraw uszkodzeń spowodowanych nieprawidłowościami, które doprowadziły do uszkodzenia uszczelki .
W poradniku :
1. Wstęp
2. Wymagania stawiane uszczelkom głowicy
3. Wymagania stawiane powierzchniom uszczelniającym
3.1. Określenie niepłaskości powierzchni element
3.2. Określanie falistości i chropowatości
· Ustalenie maksymalnej wysokości chropowatości
3.3. Wymagania dotyczące jakości powierzchni
Rys. 1. Spotkanie niedokładności wykonania dotyczące kształtu powierzchni elementu
Rys. 2. Określenie niepłaskości powierzchni elementu za pomocą szczelinomierza
Rys. 3. Określenie największego występującego kanału nieszczelności
4. Budowa i rodzaje uszczelek
4.1. Metalowe, elastomerowe uszczelki głowic
4.2. Uszczelki typu Retall
4.3. Stopper
· Rowki półpełne
· Rowki pełne
· Warstwy funkcyjne
· Warstwa nośna
· Nowe rozwiązania stoperów falistych
· Właściwości stoperów falistych
· Tłoczony stopper
Rys. 4. Okres produkcji różnych konstrukcji uszczelek
Rys. 5. Uszczelka azbestowa
Rys. 6. Uszczelka AFM
Rys. 7. Uszczelka MLS.
Rys. 8. Uszczelnienie makro
Rys. 9. Uszczelnienie mikro
Rys. 10. Przykład konstrukcji stoppera falistego
Rys. 11. Topograficzne dopasowanie wysokości stoppera falistego
Rys. 12. Odmiany nowych kształtów trapezowych
Rys. 13. Czterowarstwowa uszczelka typu MLS podgłowicowa przeznaczona do silników V* w Audi
Rys. 14. Uszczelka łowicy typu MLS do nowych silników BMW serii 7
Rys. 15. 2,5-warstwowa uszczelka głowicy do silnika „Duratotq” Forda Mondeo o grubości montażowej 0,50 mm
4.4. Przykłady zastosowań nowoczesnych uszczelek głowicy
· Technologia uszczelnienia w Audi A8
· Nowa koncepcja uszczelnienia dla BMW
· Budowa stoppera falistego (w BMW)
· Technologia uszczelnienia stosowana w Fordzie Mondeo
5. Rodzaje obciążeń uszczelek i ich skutki
5.1. Obciążenia chemiczne i korozyjne
5.2. Obciążenia termiczne i chemiczne
6. Uszczelki z czujnikiem
6.1. Czujniki ciśnienia
6.2. Zintegrowany system czujników ciśnienia
6.4. Czujniki temperatury
6.5. Czujnik szczeliny
Rys. 16. Przykład czujników temperatury i spalania stukowego zintegrowanych z uszczelką głowicy
Rys. 17. Piezoelektryczny czujnik ciśnienia
Rys. 18. W uszczelce typu IDS czujniki są umiejscowione tam, gdzie spodziewana jest maksymalna wielkość sygnału
7. Rodzaje uszkodzeń uszczelek i ich przyczyny
7.1. Przedmuchy spalin
7.2. Przegrzania
7.3. Spalanie stukowe
7.4. Przecieki oleju i płynu chłodzącego
7.5. Oddziaływanie mechaniczne
Rys. 19. Możliwe formy nieszczelności
Rys. 20. Zestaw do wykrywania uszkodzeń uszczelki podgłowicowej
Rys. 21. Częsty Obraz uszkodzeń
Rys. 22. Przedmuchy spalin przez połamane obramowanie komory spalania w obszarze mostków między cylindrami
8. Zasada prawidłowej wymiany uszczelki
Rys. 25. Oddzielenie głowicy, która przywarła do kadłuba
Rys. 26. Zdejmowanie głowicy z kadłuba za pomocą dwóch zakrzywionych prętów
Rys. 27. Przykład centrowania uszczelki za pomocą tulejek
9. Śruby głowicy i metody ich dokręcania
9.1. Dokręcenie śrub w zakresie sprężystości
9.2. Dokręcenie śrub w zakresie plastyczności
9.3. Stosowanie specjalnych śrub
9.4. Dlaczego powinny być stosowane nowe śruby głowicy
Rys. 28. Kolejność dokręcania śrub głowicy
Rys. 29. Wpływ różnych współczynników tarcia na zależności siły osiowej rozciągającej śrubę przy dokręceniu wg momentu dokrecenia
Rys. 30. Dokręcenie śrub głowicy w obszarze sprężystości przy starszych konstrukcjach silników – wykres
Rys. 31. Dokręcanie śrub głowicy momentem wstępnym, a następnie o zadany kąt do osiągnięcia granicy plastyczności w nowoczesnych konstrukcjach silników
Rys. 32. Granica plastyczności śruby z długim gwintem M12x1,75 klasy 10.9 dla różnych współczynników tarcia – wykres
Rys. 33. Plastyczne dokręcenie śruby z długim gwintem – obszar wkręcania, obszar wydłużenia – wykres
Rys. 34. Śruba podatna ( „z płynącym trzonem”) stosowana w silnikach samochodów ciężarowych
Rys. 35. Urwanie śruby i pęknięcie kadłuba w trakcie przykręcania głowicy
10. Sposób dokręcania śrub mocowania głowicy wybranych modeli samochodów osobowych
Seria Poradnik serwisowy swoją zawartością stanowi kompendium praktycznej, a zarazem nowoczesnej wiedzy warsztatowej. Artykuły o charakterze przeglądowym i szkoleniowym, przygotowane przez znanych już z Auto Moto Serwisu autorów, poruszają zagadnienia z następujących działów:
- elektronika
- elektryka
- diagnostyka
- technologia napraw mechanicznych
- lakiernictwo i blacharstwo
Artykuły zawierają:
- wiele praktycznych informacji z dziedziny budowy i eksploatacji samochodów,
- opisy spotykanych w samochodach rozwiązań technicznych, oparte na unikalnych materiałach fabrycznych i literaturze zagranicznej,
- technologie napraw najnowocześniejszych układów,
- porady ekspertów z branży,
- prezentowanie zagadnień budowlanych i technologicznych, związanych z projektowaniem, wyposażaniem i modernizowaniem warsztatów,
- omówienie zagadnień prawnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.
PŁATNOŚĆ
I WYSYŁKA
PŁATNOŚĆ I WYSYŁKA TOWARU
W chwili obecnej Klient ma do wyboru następujące formy płatności oraz opcje dostawy:
- Przesyłka krajowa
- Przedpłata na konto Płatność można dokonać wpłacając bądź przelewając pieniądze na nasze konto w mBank. Wybierając tę opcję do ceny towaru, należy doliczyć 11,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka pobraniowa Zapłata za zakupiony towar następuje przy odbiorze przesyłki (u listonosza). W tym przypadku do ceny towaru doliczyć należy 15,00 PLN tytułem kosztów wysyłki.
- Przesyłka zagraniczna (na terenie Europy) - Jedyną akceptowaną formą płatności w tym przypadku jest wpłata bądź przelew na konto. Koszt wysyłki takiego zamówienia wg cennika Poczty Polskiej uzależniony jest od wagi danej przesyłki. Przed zakupem obowiązkowo wymagany jest kontakt z Biurem Obsługi Klienta, w celu zważenia przesyłki i wyceny dokładnego kosztu wysyłki.
- Odbiór osobisty - Odbiory osobiste możliwe w siedzibie firmy: ul. Bohaterów Studzianek 13/5; 26-670 Pionki po wcześniejszym kontakcie z Biurem Obsługi Klienta.
Paczki wysyłamy codziennie w dni robocze (od poniedziałku do piątku) za pośrednictwem Poczty Polskiej.
Wszystkie ceny są cenami brutto i zawieraja podatek VAT.